kad khwin dr kwn yg trputus hbungan

Tuesday, February 27, 2007 · Posted in

KAD KAHWIN DARI KAWAN YANG TERPUTUS HUBUNGAN

Dapat kad kahwin dari Zila anak pak Syed dari Sungai Siput, Perak. Dia kawan sekursus aku semasa di sebuah Institut Teknikal di Johor dulu. Setiap kali senyum matanya akan menyepet. Ada baris gigi yang cukup sempurna. Tuturnya sedikit-sedikit. Kemudian ketawa. Sedikit-sedikit. Kemudian ketawa.

Dulu. Pernah ada hati nak mengurat dia. Tapi dia tak berapa nak layan. Sebabnya dia ada pakwe. Aku dapat tau bila tiap kali dia tandatangan mesti dia tulis nombor 5201. Jenuh aku tunggang terbalik mencari makna kod rahsia tu. Tapi gagal [sebenarnya, aku memang suka rumitkan masalah yang kecil]. Tapi dengan selambanya Bain beritahu. Maksudnya Faizullah. Faizullah? Tak. Faizul! 5 tu Fai. 2 tu Zek. O tu Wuuu. L tu El. Jadi, FAIZUL!! Ooooooo.. [alahai, betapa slow-nya aku masa tu]

Masa tu aku baru 19 tahun ketika musim Nokia 3210 menjadi aksesori paling mewah dan kewl. Aku cakap, eleh kau duduk belajar sini entah dia ada awek berlonggok-longgok. Masa tu Zila tak pakai telefon bimbit pun. Zila senyum saja. Ada baris gigi yang cukup sempurna. Dan aku bersama kawan lain akan berkelakar. Mengusik-ngusik.

Habis belajar. Rajin juga aku berutus kad raya. Bercerita tentang diri.
Setahun - kad+surat.
Dua tahun - kad+surat.
Tiga tahun - kad.
Empat. Lima. Enam. Tahun. Hilang...

Tup-tup. Tahun ni. Setelah lama terputus hubungan. Pada usianya 26 tahun. Zila hantar kad kahwin. Aku tengok nama suaminya, Faizul. Faizul!

Woww!! Tabahnya diorang bercinta. Kalau dikira dari tingkatan 5. Dah 9 tahun. Woww! Aku masih tak percaya dengan kronologi cinta diorang yang panjang sebegitu.

Dulu aku tak pernah percaya pada cinta energizer. Cinta yang berdurasi jauh. Sekarang dia memaksa aku untuk percaya.

Zila anak Syed. Selamat pengantin baru.

Aku lipat kad kahwin. Aku simpan ke dalam laci meja tulis.

Powered by Blogger.