7 perhentian

Sunday, November 21, 2004

7 PERHENTIAN

lokasi=>City Plaza Cineplex, Alor Star. Seat no. 2 dari depan dan no. 2 dari kiri sekali.
tarikh=>Rabu, 17/11/2004, 5.00 ptg.

Aku tengok wayang dengan Man. 7 Perhentian. Sapa cakap aku tak sokong filem Melayu. Aku sokong apa...?

Ini filem lakonan schoolmate aku, Farid Kamil [tumpang glamour]. Ini juga merupakan filem pertama dia menjadi hero. Dengan Erra pula tu. Ya, dulu mungkin dia hanya mampu berangan mendekati Erra tapi sekarang angan-angannya menjadi kenyataan!

Aku rasa dia mungkin tak kenal aku melainkan apabila diungkitkan satu cerita yang menggemparkan seisi form 5! Hahaha...

Sebab apa aku suka tengok filem Melayu? Ya, sebab aku boleh kritik dengan rakusnya. Sebab banyak pengarah filem Melayu tak belajar biarpun sudah diajar atau belajar!

Filem 7 Perhentian ini ceritanya mudah. Anda hanya perlu menggunakan suku otak untuk memahaminya. Mengisahkan tentang Amirul (Farid) yang kecewa kerana mengalami masalah dengan isteri (tak ada anak) dan kerja (dibuang kerja).

Amirul berasa tension dan mengalami halusinasi lalu membawa diri dari KL ke Johor melalui lebuhraya utara-selatan dan berhenti di 7 Perhentian=>hentian rehat di sepanjang lebuhraya itu.

Dia bertemu Suraya (Erra) di salah satu hentian tersebut dan jatuh cinta dengannya walhal semua itu hanya ilusi semata. Orang lain hanya melihat dia bercakap seorang diri. Aksi yang sama di sepanjang 7 hentian. Tiada langsung kejutan! Ceh!

Rupa-rupanya Amirul membawa mayat yang telah dibunuh dan disembunyikan di dalam bonet keretanya (disembunyikan oleh Hattan=>tunang mayat tersebut).

Nak tahu bagaimana endingnya?

Semua penonton menyangkakan mayat tersebut ialah Suraya tetapi sebenarnya bukan. Mayat yang dibunuh itu ialah orang lain dan tak ada kena mengena dengan Suraya. Suraya cuma halusinasi Amirul. Ini termasuklah tajuk berita tentang kematian Suraya di akhbar yang dibacanya di hotel di Johor Bahru! Bukan Suraya tetapi orang lain!

Siapa Suraya? Suraya memang wujud! Dia muncul di akhir cerita bersama Maya Karin (doktor hospital bahagia) sebagai individu yang tiada kena mengena dengan mangsa yang dibunuh.

Jadi, mengapa perlu jelmaan Suraya yang muncul dalam halusinasi Farid dan bukannya jelmaan mayat tersebut! DAMN! Apa perlu Suraya memberikan kata-kata, 'Saya milik Tuhan' seolah-olah memberi hint kepada Amirul bahawa dia yang dibunuh tetapi rupa-rupanya orang lain.
SHIT!

Berikut adalah beberapa kesilapan yang mencacatkan 7 Perhentian. Ingat aku tengok pakai bulu mata ke?
DAMN!

- Kereta Amirul baru masuk ke petak parking di sebuah hentian (Pagoh kalau tak silap) dalam keadaan hujan pada masa tu. Ya, Amirul memandu keretanya tanpa memasang wiper dalam keadaan hujan...
HEBAT!

- Jerawat Amirul di pipi kanan begitu menonjol dan kemerahan tetapi tiba di suatu hentian jerawatnya hilang! Ya, dalam masa beberapa jam sahaja jerawatnya hilang. Aku nak UBAT JERAWAT tu! HEBAT dan
BERKESAN!

- Tetapi jerawatnya muncul semula di hentian selepas itu. APA....? TAK NAKLAH ubat jerawat tu...:)

- Mayat di dalam bonet kereta Amirul dibunuh di kawasan hutan tetapi disembunyikan di dalam kereta Amirul. Susah-susah Hattan bawa mayat tunangnya untuk disimpan ke dalam kereta Amirul yang mewah dan pastinya mempunyai sistem penggera yang baik! Kereta tu pula berada di dalam rumah. Tahniah untuk Hattan yang menjadi pembunuh yang bersusah payah tapi bodoh!

Ya, orang lain tak perasan tapi aku perasan! Ingat sesuka hati ke nak buat filem! Buat filem kena teliti, cerewet, peka dan sensitif dari perkara-perkara yang besar hinggalah ke perkara-perkara yang kecil. Kalau macam tu lebih baik tangkap gambar kahwin tengok dengan bini! Ni satu Malaysia nak tengok! Jadi, tolonglah
BELAJAR! BELAJAR! BELAJAR!

Kelambu: Jarang berhenti...


Powered by Blogger.