pakai akai I

Sunday, April 03, 2005 · Posted in ,

PAKAI AKAI I

Lokasi=>dewan badminton, Alor Star
Tarikh=>2004

Ini adalah perbualan antara aku dengan auntie X (40-an), penjaga di sebuah dewan badminton.

Setiap kali cuti pengajian aku dan beberapa rakan lain adalah pelanggan tetap di dewannya. Dia boleh dikatakan seorang Cina ortodoks yang suka membebel tentang ketidak adilan politik dan juga seorang nasionalisme Cina yang menyakitkan hati tetapi jujur.

Banyak perdebatan kami memaksa aku untuk diam. Dan aku juga kadang kala memaksa dia untuk diam. [kadang kala saja?]

Aku: Macamana Melayu mau tau orang Cina sayang sama ini Malaysia? Masuk askar pun tak mau. Apa pasal orang Cina tak mau masuk askar haa?

Auntie: Lu mau tau ka. Ada satu peribahasa Cina bagitau aa... Lelaki yang kuat bukan pakai tenaga tapi pakai *akai!

*akai - akal

to be continue...

Powered by Blogger.