jual ubat, balik kampus, hari jadi

Wednesday, December 14, 2005 · Posted in ,

JUAL UBAT

Kenal tak Ringgo? Alahh, vokalis kumpulan Arrow tu. Yang menyanyi lagu 'Aku Tak Marah' dan 'Seri Langkat' berduet dengan Amelina.

Tadi aku pi pasar malam dengan Hanis dan A.Lan. Depan Pacific. Kami jumpa Ringgo jual ubat kat situ. Tak sangka pula dia tu orang utara. Pandai cakap pula tu. Aku rasa kalau dia belajar tinggi sikit dia sudah boleh jadi lawyer!

Dia jual sabun, ubat gigi, Tongkat Ali, Manjakani, ubat mata dan minyak panas. Sambil promote dia selit dengan aksi magik. Dia rantai leher dan ikat sekeliling badan sorang member dia dengan tali. Habis ikat dia sumbat mamat tu dalam guni. Kemudian, dia suruh sorang budak kecil ikat guni tu. Ketat.

Lepas tu dia tutup mamat yang tengah baring dengan kelambu warna hitam. Ya, aku tengok kelambu tu kosong. Dia masukkan dua buah botol. Sementara semua orang nak tunggu apa yang bakal jadi, dia ambil kesempatan promote ubat-ubat dia. Sambil tu dia sempat berkaraoke lagu 'Gadis Melayu' dan lagu Hindustan, 'Janam Janam'.

Dia bilang 1, 2, 3. Botol dalam kelambu tu pecah. Tapi mamat tu masih terikat. Magik! Dia tutup kelambu tu semula. Dia bilang lagi 1, 2, 3. Mula-mula rantai dilempar keluar. Kemudian tali. Akhir sekali guni yang tak terbuka ikatan hujungnya pula yang keluar. Bila dia buka kelambu, mamat tu tengah berbaring kosong dan tak terikat. Macamana botol pecah? Macamana buka rantai? Buka tali? Keluar dari guni tapi guni masih terikat? Magik!

Dia bukan jual alat magik. Itu cuma selingan hiburan untuk dia promote produk dia. Tapi aku tengok tak adalah ramai sangat yang beli ubat walaupun harga ubatnya dijual bawah RM10. Mungkin orang tak percaya kot. Tak pun segan.

Dia cakap dia nak terbit album baru hujung tahun depan. Modal RM50, 000. Lagu campur-campur. Rock ada. Pop ada. Hindustan ada. Dangdut pun ada. Dia nak jual sendiri. Senang. Tak payah dok kena tipu kompeni dan fikir masalah cetak rompak.

Tapi kesian juga tengok orang yang jual ubat ni. Cakap non-stop sampai 3 jam tapi orang yang beli ciput ja. Berbaloi tak?

Tapi apa kau kisah kalau itu kemahiran kau? Kalau itu syurga kau. Bukankah 9/10 pintu rezeki itu adalah dari berbisnes? Bukankah itu lebih elok dari kau duduk saja terkangkang kat rumah dok perabis duit mak bapak. Kan. Kan.

Apa pun aku salute artis macam dia. Pandai cari duit. Dan tak berlagak biar papa asal bergaya. Tak adalah macam artis yang asyik keluar masuk jel. Tak pun kena tangkap khalwat dan layan 'ting tong' kat night club.

"Apa nama.. Apa nama artis tu yang dok terkinja-kinja macam beruk makyeh kat disko tu... Saya tak berapa nak ingat la" Begitulah kata Tun Dr. M.



BALIK KAMPUS

Esok balik kampus. Saja balik awal. Aku rindu kat Suzuki rongak yang aku tambat kat bawah tangga hostel. Mesti susah nak start. Alahaii!!

Semester baru akan bermula. Sesi 2005/2006. Apa-apa pun minta result ok!



HARI JADI

Sebab apa mesti sebut ULANGTAHUN?

Tahun sentiasa meninggalkan kita. Berganti-ganti. Cuma hari dan bulan yang tetap kekal. Untuk kita ulang-ulangkannya.

Jadi sempena 16 Disember yang bakal menjelang. Sukacitalah aku ucapkan SELAMAT ULANGHARIBULAN KELAHIRAN untuk diri sendiri. :)

Powered by Blogger.