republik cinta

Wednesday, March 29, 2006 · Posted in

REPUBLIK CINTA

Jangan sakiti ku lagi
Mungkin aku bisa pergi
Pergi untuk selamanya
Dan mungkin takkan kembali

Aku baru dengar gita-gita cinta 'Republik Cinta'. Karya Dewa.

Sejarah adalah bukti. Apabila cinta itu bisa membunuh cita-cita si lelaki.

Cinta merobohkan Dinasti Romawi. Membina sebuah Taj Mahal. Membuat jiwa Adam sepi biarpun hidupnya di syurga. Ada 2 tahun paling mendukacitakan Rasulullah. Kehilangan bapa saudaranya, Abu Talib. Dan isterinya, Khadijah. Yang pernah menyelimut tubuh ketika dia gigil dipeluk Jibril.

Cinta memaksa banyak kawan aku di gelar Dewa. Dewa cinta. Mengayuh basikal berkilometer jauhnya. Ada kawan aku sudah serik bercinta. Kerana kekasih pujaan menjadi milik orang. Ada juga kawan aku sanggup berkorban ringgit untuk mudik dari hulu semenanjung ke pangkal semenanjung. Saban bulan. Itu. Kawan aku.

Ya. Kerana cinta.
Cinta.
Cinta. Cinta.

Itulah cinta di dalam republik cinta si lelaki. Dia adalah si lemah. Biarpun dia seorang presiden. Yang agung.

Aku memamah gita-gita Dewa. Yang penuh ucap-ucap cinta si lelaki kepada si perempuan.

Betul kata En. Ijat. Mendengar Republik Cinta kau akan jadi meluat. Menyampah. Meloya. Mual. Getik.

Dan tiba-tiba. Kau bisa jadi rindu. Sangat rindu.

Jangan sakiti ku lagi
Mungkin aku bisa pergi
Pergi untuk selamanya
Dan mungkin takkan kembali

Ciss..

Info: gita => lagu

Powered by Blogger.