musim cuti 4, musim cuti 5

Friday, July 07, 2006 · Posted in

MUSIM CUTI 4

Orang sini semua makan guna tangan ya?

Err, ha ah.

Eh, tu ada yang pakai sudu. Kenapa ya?

Errr.... Diorang malas basuh tangan.

Ooo, sebenarnya ikut suka ya mahu pakai sudu atau tangan.
.
.

Sungai Perak. Aku dan Norsi. Menikmati makanan tengah hari. Aku makan nasi. Lauk ikan keli bersambal. Juga sepotong telur dadar. Norsi pun sama. Dia suruh makcik kedai masukkan lauk yang sama dengan lauk aku.



MUSIM CUTI 5

Saya baru daftar UiTM, Shah Alam. Kursus pra ijazah undang-undang. Tapi diorang suruh pergi UiTM, Sungai Petani. Abang MPP tadi yang hantar.

Lohhh... Mati-mati aku ingat mamat tadi 'balak' Norsi.

Sorang saja?

Norsi mengangguk.

Tak ada siapa-siapa pun?

Norsi mengangguk lagi.

Beraninya.

Norsi menyenyum. Woi.. Tersenyumlah. Kau ingat semua ayat boleh di-rhyme-kan?
.
.
. . .

Bagi aku. Norsi manusia tabah. Kerana dia seorang perempuan. Ditolak-tolak ke sana ke mari. Menyusur arus tanpa keluh. Melempar senyuman pada setiap kepahitan.

Tak seperti aku. Lelaki yang banyak mengeluh pada kesulitan yang kecil. Melihat ketabahan Norsi adalah tempelakan pada keburukan diri.

Ah, tiba-tiba aku jadi malas mahu menceritakan perihal Norsi lagi.

Norsi, aku harap kamu tamat pengajian ok. Banyak yang aku mahu ceritakan. Tapi sekarang aku sudah kehilangan nafsu untuk bercerita.

-TAMAT-

Aduh.. Aku terlupa minta nombor mobil bimbitnya.

Powered by Blogger.