kenangan yang berbaki part 9 - KPDDIN

Tuesday, September 26, 2006 · Posted in

KENANGAN YANG BERBAKI [PART 9] -
KAMI PENYAMUN DI DALAM INI NEGERI

Man. Dia hitam manis. Masa kami kerja sambilan di UUM lepas SPM dulu ada akak-akak tempat kerja cakap dia macho macam Norman Hakim. Hahaha. Tapi aku benci Norman Hakim sejak dia masuk kumpulan Impression. Dengan Eizlan Yusof dan Sani apa entah.

Kalau Fahmy mukanya terkulat-kulat. Tak berperasaan. Kosong. Sebu.
Tapi Man..

Dia hitam manis. Masa tu aku tengok dia dah macam sesumpah. Dari hitam manis bertukar menjadi kuning kunyit. Pucat. Bibirnya kering. Gigil-gigil. Macam pesalah yang menunggu hukuman gantung mandatori. Macam budak yang dipaksa masuk jawi.

Ya, aku tau dia takut. Sangat-sangat. Macam aku juga. Tambahan lagi bapa dia seorang pegawai penjara.

Masa kami kena duduk bertinggung macam pendatang tanpa izin abang-abang Otet tu cakap kat Man; Ha, eloklah tu. Bapak jaga orang dalam penjara. Last-last anak dia masuk penjara..

Man lagi takut. Muka dia lagi kuning kunyit. Lagi pucat. Lagi bibir dia kering. Lagi gigil-gigil.

Lima belas minit..
Setengah jam..
Selepas Tuk Wan menjerkah Fahmy..

Abah Man datang. Mak Man pun datang. Masa tu Mak Man tengah mengandungkan adik dia.

Abah Man cakap, Hangpa ni tak pandai. Lain kali nak merompak kena rancang dulu. Usya line dulu. Ada plan. Ni nak merompak pakai baju sekolah!!

Abah Man datang. Mak Man pun datang. Masa tu Mak Man tengah mengandungkan adik dia.

Dan ada air mata mengalir di tubir mata Man. Aku tunduk. Tunduk. Tunduk.

Nota: Masa kena tangkap kami pakai t-shirt sukan sekolah. Aku rumah hijau.

Powered by Blogger.