Saya dan sistem pendidikan

Friday, October 18, 2013 · Posted in ,

Masa sekolah dulu, ada satu trend semua kawan sekelas simpan hajat nak masuk sekolah teknik atau kelas sains. Kau akan nampak intelek dan pintar dan berdarjat tinggi, tidak macam mereka yang terperuk di kelas sastera yang sinonim dengan golongan bawahan dan kacang hantu.

Sudahnya, selepas PMR hampir semua kawan sekelas aku berpindah ke sekolah teknik. Bagi yang kurang sukses PMR, mereka turut ke sekolah teknik secara istilah, tetapi sebenarnya sekolah vokasional (sebut voke') kerana zaman itu kementerian mahu standard-kan istilah teknik untuk sekolah vokasional juga.

Migrasi beramai-ramai rakan sekelas aku ke sekolah teknik nyata mendukacitakan sekolah aku yang memasang hajat mewujudkan kelas Sains pertama selepas tiga tahun menuai hasil sejak tiga tahun dulu dengan menubuhkan kelas akademik khas.

Malangnya, tinggal tiga orang saja yang tinggal untuk kelas Sains dan aku salah seorang daripadanya. Walaupun minat sastera, keputusan agak cemerlang yang aku peroleh gagal melayakkan aku memasuki aliran itu atas alasan tiada potensi pasaran kerja.

Aku minat sastera dan aku juga minat sains, tetapi sayang kedua-duanya spesies berbeza yang haram disatukan di sebuah institusi yang bernama pendidikan. Ye lah, kalau kau daripada aliran sastera, kau mahu kerja apa? Orang sibuk mahu jadi jurutera, doktor dan loyar, takkan kau nak memegang sekeping kertas dan bermadah di tubir pantai dengan rambut berjurai. Itulah dikhabarkan guru-guru saya dalam sesi propaganda khas untuk mengajak pelajar menyertai aliran Sains. Dan saya sepatutnya berterima kasih kepada sekularisasi Sains yang diserukan Mahathir!

Tapi, bukanlah dosa Mahathir mengajak umat Melayu mengambil aliran sains, cuma silapnya memisah Sains dengan aliran yang ada kaitan dengan kejiwaan. Akhirnya, kita melahirkan manusia beraliran sains yang kosong falsafah.

Tanyalah, kenapa mahu menjadi jurutera. Jawabnya, kerana pulangan gaji yang hebat. Kenapa mahu jadi doktor, boleh ubati ibu bapa yang tua.

Ya, hari ini kita melahirkan manusia yang berfikir untuk diri sendiri saja. Tak percaya? Buka Facebook sekarang!

2 Responses to “Saya dan sistem pendidikan”

Sylarius Yusof said...

Aku dulu salah seorang budak yang masuk sekolah teknik atas saranan cikgu-cikgu. Padahal aku minat dengan sastera. Nak stay kat sekolah lama macam tak best pulak sebab dah takda geng. Member-member kamceng lain yang dapat result ok sikit semua dah pakat masuk teknik or voke. Gila bosan kalau stay.

azhan othman said...

Sylarius,
Lastly, aku pun blah jugak. Tapi bukan Teknik, sekolah biasa-biasa saja.

Powered by Blogger.