Corat Coret Piala Dunia (I)

Thursday, July 01, 2010 · Posted in

1. Jepun tumbang kepada Paraguay dalam aksi penuh dramatik, penentuan penalti. Terpaksa aku batal niat mahu bergambar dengan jersi Jepun edisi Piala Dunia 2006. Bagus juga. Lagipun baju tu dah sendat pun, terutama bahagian perut. Tiba-tiba aku teringat iklan Dr Rozmey. Apa cerita filem juta-juta dia tu. Bila mau tayang?

2. Sepanyol layak selepas menumbangkan Portugal. Malangnya aku tertidur 10 minit sebelum Villa meledakkan jaringan kemenangan buat Sepanyol. Kalaulah Piala Dunia wujud semasa abad ke-15, kemenangan Sepanyol itu akan menaikkan semangat jutaan rakyat Melaka untuk bangkit menewaskan soldadu-soldadu Alfonso Albuquerque yang sudah moral down.

3. Aku rasa nak aktif menulis blog semula. Sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Aku banyak idea, tapi setiap satu idea aku bergentayangan macam roh hantu. Aku terfikir mahu menulis secara intelektual, ilmiah. Tapi tidak semua manusia punya kurnia dapat menulis apa yang dibaca, dirasa, dilihat. Sekarang aku sedar kenapa ramai profesor kita gagal menulis naskhah ilmiah untuk masyarakat kita selain mengutuk naskhah pop Ahadiat Akashah menggunakan dakwat air liur.

4. Aku ramalkan Malaysia ke Piala Dunia seribu tahun lagi. Malaysia ketika itu mungkin sudah bertukar menjadi republik. Mungkin republik sekular. Mungkin juga republik Islam. Apakah satu dosa meramalkan Malaysia menjadi republik?

5. Satu masa dulu, dek kerana bengang dengan prestasi buruk bola sepak Malaysia-gara-gara kalah kepada pasukan Vietnam-kawan aku, Saud (bukan nama sebenar) menyarankan dana dan peruntukan untuk bola sepak diharamkan. Ini membabitkan apa saja perkara yang ada kaitan dengan bola sepak sama ada promosi, liputan media atau pembangunan sukan di peringkat sekolah, daerah, negeri dan kebangsaan.

"Lebih baik laburkan kepada sukan yang membawa hasil. Badminton atau skuasy. Atau sukan-sukan tangan lain. Orang Malaysia ni ada kelebihan dengan sukan tangan!!" bentak Saud bersungguh dan garang.

6. Aku terbayang hand of god Maradona (1986). Masa tu semua mau jadi Maradona. Aku syak fenomena Maradona menjadi inspirasi kepada arwah Dato' Paduka Ahmad Basri Akil merevolusikan bola sepak Kedah. Empat tahun kemudian Kedah menjulang Piala Malaysia buat kali pertama selepas tiga kali mencuba sejak 1987. Tatkala melihat ketua pasukan, Lee Kin Hong menjulang piala di tengah pekan Alor Setar, air mata aku membutir sebiji macam awek Jepun dalam tivi semalam.

7. Dan aku bersyukur Saud tidak menjadi Menteri Belia dan Sukan, apatah lagi Perdana Menteri Malaysia.

3 Responses to “Corat Coret Piala Dunia (I)”

profnik said...

ooo. jersi dah sendat yer. baju tu mengecut la tu. hehehee

Hambali ® said...

filem tu apa cerita ye .... hmmm mungkin hasil kutipan dah melebihi jualan tiket world cup kot .... hehe

eh tayang dah ke? takkan kerana toy story tak tayang ha?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

boroi @asroy

Powered by Blogger.