jerebu I, jerebu II, jerebu III

Friday, August 12, 2005 · Posted in

JEREBU I

Asap rokok nampak asapnya
Asap jerebu mana puncanya - Karam Singh Walia

Pak Tam @ TNC HEP isytihar darurat semasa aku sedang enak menikmati soya berperisa ros bersama Lalbi dan Edy di kafeteria. Universiti mula cuti sampai hari Ahad.

Seisi kafeteria bertepuk tangan. Biasalah. Pelajar Malaysia cukup suka bila dapat cuti. Tak taulah kalau darurat perang nanti pun pelajar Malaysia akan bangun tepuk tangan sebab dapat cuti.

Apapun. Selamat menyambut darurat! Banyak minum air noo.. :)



JEREBU II

Banyak pelajar balik.

Aku tak balik sebab biasanya kalau cuti tak sampai seminggu memang aku tak balik. Buang duit saja. Baik aku derma kat rumah anak yatim. Chewwah..

Nak pergi pekan BB tak boleh. Aku takut kenderaan lain tak nampak Suzuki rongak aku. Kalau nampak pun aku takut diorang tak nampak aku. Ooouuuuu...

Lagi pun aku tak ada topeng jerebu.

Ha, petang semalam En. Md Nor edar topeng jerebu kat kafeteria. Tapi aku tengok dia banyak bagi kat perempaun saja.

Mungkin dia ingat pelajar lelaki ni bulu hidung tebal kot.


JEREBU III

Jerebu semakin pekat. Surat khabar hari ini beritahu Kuala Selangor mencatat tempat pertama. Sliding door pangsapuri kami di tingkat 3 dipenuhi debu. Sudah boleh kikis.

Kalau kikis debu tu aku dah boleh buat minum milo panas kat budak rumah dan jiran-jiran tetangga.

Kawan-kawan: Kelambu, sedaplah milo panas ni. Rasa dia lain macam. Tak sama dengan milo panas yang kami rasa.

Kelambu: Tapi tu bukan milo. Itu Jerebu panas.

Kawan-kawan: Ooouuooo.. Jerebu panas pun jerebu panaslahhh.....

Powered by Blogger.