Merantau: Falsafah Silat yang Mengujakan

Thursday, January 14, 2010 · Posted in

Ketika melihat trailer Merantau, aksi filem Ong-Bak, lakonan Tony Jaa sudah terlintas dalam fikiran aku.

Secara peribadi, Ong-Bak menjadi benchmark baru bagi filem tempur (martial arts) selepas Hollywood masih gagal mencari aktor tempur sebaik Jean-Claude Van Damme (Bloodsport) dan Mark Dacascos (Only the Strong). Hong Kong pula masih mencari jelmaan wira baru menggantikan Jackie Chan dan Jet Li.

Tony Jaa mengisi kemuraman itu dengan sangat baik. Sehingga aku rasakan mana-mana filem yang tidak dapat menandingi karaeograf sebaik Ong-Bak, filem itu tidak layak dilabelkan sebagai filem tempur yang bagus dan mengujakan.

Berbalik kepada Merantau lakonan brader bergigi siung, Iko Uwois. Terus terang aku katakan filem ini sudah berada sebaris dengan Ong-Bak. Dan pada satu-satu tahap, ia jauh ke hadapan dari segi falfasah dan faktor humanis.

Berbanding Ong-Bak, di mana misi Ting (Tony Jaa) adalah menyelamatkan kepala patung Buddha, Merantau tampil dengan misi yang lebih realis, iaitu menentang kejahatan urban di Jakarta. Tiada unsur misi religius di sini. Mungkin kerana pengarahnya, Gareth Evans, bukan orang tempatan. Mungkin juga dia mengambil jalan selamat (takut timbul perdebatan atau kontroversi). Tetapi itu tidak bermakna Evans gagal menyelami falsafah silat dengan baik.

Apa yang bagus tentang Merantau adalah keupayaan Evans me'lari'kan stereotaip filem tempur yang sudah biasa terakam dalam fikiran penonton seperti: Babak awal dimulai dengan sesi latihan di gelanggang dan khatam sebelum berjumpa orang jahat. Dan ketika hampir kalah, mula si hero terngiang-ngiang pesanan guru atau jurus rahsia lalu bangkit menumpaskan si penjahat.

Namun, dalam Merantau, tiada babak seperti itu. Tiada upacara meditasi/yoga/pertapaan yang selalu kita saksikan dalam filem-filem tempur seperti bertafakur mengadap lembah luas, sesi latihan maha seksa ataupun menurun menyeru kekuatan. Tiada ritual kebatinan atau perkara-perkara mistik lain. Evans tampilkan silat pada paksi yang real, jauh daripada mitos kesombongan (kononnya silat mempunyai kuasa batin paling agung).

Gerak silat (Harimau) dalam Merantau ditonjolkan dengan cantik. Liuk dan lentik Yuda (Iko Uwois) begitu sempurna, tepat dan menakutkan sehingga menampakkkan sisi 'membunuh' seni bela diri nusantara yang sebelum ini disindir terlalu berbunga-bunga (walhal bunga itu adalah apresiasi daripada keindahan silat-sama seperti tai-chi).

Apa yang buat aku sangat menghormati Evans ialah falsafah murni silat dalam Merantau yang dijelaskannya dengan cukup sempurna. Tenang, terkawal dan perikemanusiaan. Evans menjelaskan makna silat itu sendiri, iaitu bela diri atau menyerang apabila diserang. Tidak menyerang apabila lawan sudah jatuh. Ini dapat aku lihat pada dua babak besar. Pertama, ketika Yuda bertempur dengan rakan sendiri (dalam lif). Kedua, semasa berlawan dengan ketua jahat. Yuda memutuskan untuk tidak menamatkan nyawa dua watak tersebut apabila lawannya sudah lunyai dibelasah. Peluang diberi sehingga akhirnya memakan diri sendiri. Tapi, perjuangan kebenaran yang dipegang kuat Yuda tampak hidup dan mengujakan meski berakhir dengan kehilangan nyawa.

Mesej kuat dalam Merantau adalah jangan takut memperjuangkan kebenaran. Walaupun di pengakhiran, kau mungkin sendirian (dalam filem ini digambarkan dengan kematian Yuda), tapi sebenarnya, kau adalah manusia membanggakan. Mati kau tidak pernah sia-sia, biar mati merempuh daripada mati bersimpuh.

Merantau lebih daripada keluar meninggalkan kampung halaman. Ia perjuangan, survival membawa falsafah diri. Five star of course!

Amacam filem Malaysia, masih mahu berempit lagi? Hehe..
.
.
Oh ya, kasut Converse coklat Iko sama dengan kasut aku. Jadi, jaga-jaga!

7 Responses to “Merantau: Falsafah Silat yang Mengujakan”

fafarafa said...

owhhh....ko hanya nk bgtau psl kasut Converse tu sajek rupanya. bijakk...bijakk. ekekkekekek

Hambali ® said...

Pendekar Bujang lapok dulu pun ada silat jugak.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kena tengok ni

seri said...

slm singgah.. sje jer hoppong blog.. suka gaya penulisan awak.. especially post pasal burj dubai tuhh.. ada unsur humor.. gud luck..

ayobkelubi said...

o0o0o. aku ingat dia gie merantau mencari pekerjaan. heheheheh

kel@mbu said...

fafa;
hehehe.

hambali;
silat lawak. :)

brutal;
kalau tengok kena pakai kasut converse. lepas habis terus rasa nak cari musuh.

seri;
:)

ayob;
memang cari kerja pun. kerja gaduh. :P

i'msosupernotcool said...

gua da tengok.. storyline mmg terbek.. mesej ke ape2 yg tersurat sume lu da cite..

so gua taruk 4.5 setar je la..
tolak 0.5 sebab extra xbest.. kaku..

Powered by Blogger.