Cerita banjir dan abang plumber

Monday, May 27, 2013 · Posted in , ,

Rumah aku banjir teruk sebab ada air keluar dari celahan ekon rumah aku.

Sebenarnya dua hari sebelum itu rumah aku sudah banjir. Bukan satu rumah, cuma bilik depan dan sedikit di ruang tamu. Jenuh juga aku siasat apa puncanya sampai ke tahap aku fikir pasal ada benda mistik sedang menangis sebab terperangkap dalam simen bumbung.

Tapi malam itu tanda tanya aku selesai. Air sebenarnya keluar dari celahan ekon ruang tamu dan air itu datang dari paip besar di luar rumah.

Ceritanya macam ni. Sebenarnya, sistem perpaipan air buangan ekon rumah aku dibuat dengan menebuk paip besar di luar rumah. Maknanya, tak ada air menitis dan simen basah sebab air masuk terus dalam paip besar.

Tapi, menurut abang plumber, masalah berlaku apabila paip besar itu tersumbat dan air ditolak masuk ke dalam rumah aku. Sepatutnya, kata abang plumber, paip untuk air buangan ekon disalurkan secara terbuka sama ada ke longkang atau bilik air. Maknanya, apa-apa jadi luar rumah yang basah.

Tragedi berlaku jam 2 pagi dan nasib baik ada laman web Mudah untuk aku cari plumber 24 jam. Seorang tak angkat telefon, seorang lagi bagitau kulinya masuk hospital. Sudahnya aku dapat jawapan seorang tauke Cina yang kemudian hantar abang plumber bersama seorang rakannya, pakcik plumber.

Pung pang pung pang. RM300 hanya untuk potong paip kecil yang bersambung dengan paip besar di luar. Wow, kata Husin Lempoyang.

3 Responses to “Cerita banjir dan abang plumber”

Mr Sylarius said...

Wow!

Tipu manusia lagi untung dari jual unta!

kelambu nyamuk said...

salam kenal gan, nice blog. mampir ke kelambu ane gan, http://www.kelambunyamuk.com

Netai Biswas said...

This area is for all general Plumbing
related questions and answers

Powered by Blogger.