Anak muda dan blog

Thursday, August 29, 2013 · Posted in , , ,


Menulis blog sekarang tak ubah seperti awal aku menulis blog sekitar lebih 7 tahun dulu. Tak ada siapa pun peduli, kecuali rakan blogger rapat saja.

Isu-isu yang aku tulis dulu pun tidak seberat sekarang. Banyak berkisar tentang pengalaman aku sepanjang bergelar seorang siswa. Pasal ragam kawan-kawan, pasal cinta, pasal apa aku buat, pasal politik kampus dan sikit-sikit menyentuh pasal dunia luar, tapi masih lagi bersangkut paut perihal alam universiti.

Inspirasi awal aku dulu sudah tentu blogger Mat Jan (sekarang sudah tidak menulis). Cara beliau mengaitkan alam kampusnya dengan isu semasa (politik paling digemari) dalam lenggok satira, termasuk cerita kerenah kawan-kawannya sangat melucukan. Dan sungguh tak ada lagi blogger yang dapat menandingi lenggok bahasanya.

Bila baca balik entri dulu, memang malu dan rasa macam jahanam saja. Tapi itulah aku yang dulu. Menulis tanpa fikir apa-apa pun. Aku akan tulis apa yang aku rasa dalam hati dan berdasarkan pengalaman dilalui. Tidak kisah pun berkongsi hal peribadi dan emosi. Tidak seperti sekarang yang mana hal peribadi aku anggap sebagai peribadi dan tiada lagi keterujaan untuk berkongsi semua hal-hal tersebut.

Aku mencari juga blog-blog anak muda sekarang. Ah, semuanya bosan. Masing-masing mahu menjadi ahli akademi dan intelektual serba serius. Ramai juga seronok menayang kisah peribadi yang serba hedonisme dan keseronokan yang kosong. Aku tak jumpa lagi blog anak muda yang bercerita tentang alam kampus mereka. Apakah apa yang dirasai mereka sekarang sama seperti aku dulu? Gembirakah mereka dengan alam belajar mereka? Apakah mereka mampu menulis kritikan secara satira dan nakal?

Kasihan, anak-anak muda kita hari ini sudah kurang berlucu-lucu. Malah, entri mereka yang konon berbaur akademi itu pun tidaklah sebagus mana, cuma pinjaman dari mesej-mesej di dinding Facebook. Anak muda sekarang menulis secara partisan yang sekali gus melemahkan potensi fikir mereka.

Mahu menentang, tetapi tidak pandai dan cuma ikut-ikutan. Dan mereka menjadi manusia yang tahu membenci semata-mata.

2 Responses to “Anak muda dan blog”

Amy Z! said...

Yeap. Blog saya pun dah bertukar kepada blog mak-mak yg suka bercerita tentang anak. :-)

jeb said...

Setuju2. Banyak blogger bagus2 dah tak aktif menulis sekarang.

Powered by Blogger.