result, bah

Thursday, December 22, 2005 · Posted in

RESULT

Bila buka semester baru mesti semua kelam kabut tanya pasal result masing-masing. Kalau tak tanya tak boleh. Kau sudah langgar tatasusila mahasiswa Malaysia. Faham!

Soalan yang selalu ditanya, "Amacam result?"

Dan jawapan yang selalu dijawab, "Biasa ja. Cukup-cukup makan."

Aku pun pernah ada tanya member aku. "Amacam result?"

Dia jawab, "Biasa ja. Cukup-cukup makan."

Tengok result dia. 3.89. Gila! Result macam tu cukup-cukup makan? Aku tak tau la kalau result terlebih makan dia tu macamana.

Kenapa kita tak nak terus terang result kita? Mana ada kawan-kawan pernah kutuk walaupun kita bagitau result kita yang teruk nak mampos.

Kalau teruk sekali pun diorang mesti cakap macam ni. "Mungkin ada yang tak kena tu. Takpa boleh try lagi next sem."

Mana ada diorang cakap, "Eii, bodoh nak mamposnya kau. Tu la aku suruh belajar kau main-main. Padan muka kau. Bangang!" Mana ada. Kan?

Kalau result gempak sudah tentu diorang akan puji melangit sampai kau tak jejak tanah.

Mana ada diorang cakap. "Poyolah kau. Berlagak. Bodek lecturer bolehlah. Tak ke mana result kau tu!" Mana ada. Kan?

Kita kena ubah semua tu. Lain kali kalau ada kawan-kawan kita tanya pasal result kita kena jawab macam ni.

"Aku dapat senarai dekan. 3.99"
"Gua cukup makanlah. 2.00"
"Aku fail la beb. 0.86! Kewl tak?"

Tadi ada member aku tanya, "Kelambu, amacam result?"

Aku jawab, " Biasa ja. Cukup-cukup makan"

Ceh.



BAH

Man telefon aku tanya rumah aku macamana. Dia nampak area rumah aku dok bergelap. Dah kena potong letrik.

Adik Najib jadi wartawan aku. Dia hantar report tiap-tiap hari. Semalam, mama dan abah dah parking kereta kat tepi jalan di luar taman. Air dah penuh longkang besar. Rumah jiran aku air dah sampai garaj kereta. Barang-barang tingkat bawah dah siap bungkus. Bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan.

Air kat rumah aku dah cecah rumput kat laman. Seumur hidup aku Alor Star tak pernah kena bencana bah macam ni.

Lalbi cakap, "Lepas abis bah ni, kolam depan rumah hang penuh la ayaq. Tak dak la kering macam dulu."

"Hmm, silap-silap ada ikan. Tak payah nak beli." Ujar aku. Berseloroh.

Selamat menghadapi banjir. Doa anakanda sentiasa bersama kalian.

Powered by Blogger.