inferiority complex, mykad, dajjal

Friday, December 30, 2005 · Posted in

INFERIORITY COMPLEX

En. Zaidi, pensyarah subjek Artificial Intelligent (A.I.) beritahu dia ada terbaca tentang kajian yang dibuat tentang masalah *inferiority complex orang Melayu.

Katanya, kalau disuruh melukis pemandangan rumah, orang Melayu mesti lukis rumah atap rumbia, tingkap dua, pintu satu, sawah padi dan ada lembu atau ayam dua ekor. Kalau yang kreatif sikit dia lukis telaga kat laman!

Secara psikologinya, orang Melayu ni terlalu merendah diri. Berfikiran negatif. Nak hidup cukup-cukup makan saja. Rumah kecil-kecil dah ok. Yang penting ada 2 ekor lembu!

Kami satu kelas gelak.

Katanya lagi, Bila kamu semua ada anak nanti suruh diorang ganti rumah kecil dengan rumah besar, lembu dengan Mercedes!

Aku mula teringat lukisan rumah yang aku lukis masa zaman pra sejarah dulu. Wei kelambu, pra sekolahlah! Oppss, ok. Ya, aku lukis banglo! Tapi persamaannya ialah banglo aku tu ada dua tingkap dan satu pintu saja.

Aku lukis juga lembu kat laman. Hasilnya aku dapat Suzuki rongak. Nombor plat KAU**** (KAU => COW). Bila kawan-kawan nak pinjam motor diorang akan cakap, "Kelambu, nak pinjam lembu kau boleh?"

Aku dah mula rasa kajian ni betul. Agak-agaknya banglo apa yang ada dua tingkap dan satu pintu?

Info: Inferiority complex - a feeling of general inadequacy caused by actual or supposed inferiority, marked by aggressive behaviour or withdrawal.


MYKAD

Fungsi penukaran kad pengenalan lama ke MyKad adalah untuk centralized sistem maklumat rakyat. Maksudnya pemusatan maklumat peribadi bagi setiap warganegara dapat diuruskan secara lebih efisien oleh sesebuah kerajaan. Jadi banyak kes jenayah dapat diatasi. Begitu juga sistem ekonomi dan perbankan akan jadi lebih mudah hanya dengan menggunakan satu kad saja iaitu MyKad.

Tuan Haji Roslan, pensyarah subjek MIS kata, ini adalah antara teknologi ciptaan Zionis. Pemusatan kuasa sepenuhnya oleh pemerintah. Diorang mampu batalkan keupayaan kau keluarkan duit melalui bank hanya pada kad pengenalan kau.

Jadi katanya, hati-hati dengan MyKad. Dia ingatkan bahawa kerajaan akan silih berganti. Untunglah kalau kerajaan negara sendiri yang perintah negara kita. Macamana kalau Zionis yang kuasai negara kita? Habis harta rakyat dia boleh jajah dan geledah. Setiap warganegara boleh jadi muflis!

Jadi alternatifnya dia cakap; "Buang cip kat MyKad!"

Hmm, ok! :)


DAJJAL

Tuan Haji cerita juga pasal agenda Zionis. Konsep dunia dengan satu kuasa. Antaranya ialah penguasaan nilai Dollar dan globalisasi. Seperti dalam logo Zionis yang ada simbol satu mata di tengah piramid. Itulah Dajjal.

Ayie tengok aku sambil mengoyang-goyangkan jari telunjuknya. Hati-hati. Ayie cuba berbicara secara inverbal.

Aku cakap kat Ayie, "Sekarang pun dah ada Dajjal. Dia menyamar. Namanya sekarang ialah Pejal!"

Pejal jegil mata. Dia memaki hamun secara inverbal. Kami gelak sakan. Tertahan-tahan.

Powered by Blogger.