ucapan, belanja, hadiah

Sunday, December 18, 2005 · Posted in ,

UCAPAN

Antara kawan-kawan, Lalbi dan Adie yang rajin dok hafal tarikh lahir kawan-kawan. Tak hairanlah Adie orang pertama hantar mesej kat Nokia aku.

Lalbi lain pula. Dia telefon dan nyanyi lagu 'happy bithday'.

Aku rasa seperti ada bunga-bunga berguguran ketika itu. Chewwah!! Apa pun. Terima kaseh Lalbi! :)

Ayie lagi lain. Aku buka pintu hostel, dia terus baling tuala kat aku. Nasib baik aku sempat tepis.

Terima kasih kepada semua yang memberi ucapan-ucapan.



BELANJA

Aku dan kawan baik berebut mahu belanja masing-masing. Tarikh lahir kami selang sehari. Aku hulur duit suruh dia bayar tapi dia tak nak terima. Jadi, dia belanjakan aku. Hoorayy!!



HADIAH

Aku tak pernah diajar untuk menerima hadiah sempena hari lahir. Jadi aku tak kecil hati apa-apa. Selalunya aku dan family akan keluar makan ramai-ramai masa hari jadi salah seorang dari kami. Kalau tak kat Pizza atau Kentucky, medan selera pun orait.

Nasib baik aku tak terbiasa dengan acara menerima hadiah sempena hari jadi ni. Kalau tak aku mesti dah kecil hati kalau tak ada siapa yang bagi hadiah kat aku. Sudah tentu aku akan andaikan orang-orang yang tersayang dah mula lupakan aku. Kan.

Tapi pernah tak kita ingat tarikh kematian orang-orang tersayang yang pergi meninggalkan kita? Arwah datuk, arwah nenek, keluarga atau rakan-rakan terdekat. Tak pernah. Kan?

Ya, aku memang tak pernah ingat pun. Tarikh aku kehilangan arwah abang Ah, Ngah, Uwan, Pak Njang dan yang lain-lain. Tak gunanya aku. Kan?

Aku rasa aku patut buka semula diari lama dan sedekah al-Fatihah buat mereka semua. Bukankah itu hadiah paling murah tapi paling bernilai?

Powered by Blogger.