puasaku puasamu

Thursday, October 05, 2006 · Posted in

PUASAKU PUASAMU

Masa aku lepak buka puasa dengan Syem minggu lepas, dia cakap orang perempuan ni kejam. Penat-penat saja kaum lelaki macam dia ni puasa elok-elok dari pagi, tengah hari dan petang. Tapi masuk saja sejam lagi nak berbuka senang-senang saja kaum perempuan ni tipiskan puasa kaum lelaki. Ya lah, pergi pasar pakai seksi seksi. Tayang pusat. Tayang dada. Tayang bahu. Dah la tu tergesel sana tergesel sini. Rugi saja aku puasa. Ujar Syem sambil sempat meloroti seorang awek chinese look yang cun di meja hadapan.

Di sini. Seputar Universiti Kerajaan Swasta ada 3 pasar Ramadhan. Di kampung belakang, Kampung Berjuntai Tin. Di luar asrama siswi dan juga di taska, sebelah asrama siswa.

Lauk pauk di 3 pasar tersebut semuanya lebih kurang. Ada nasi ayam, soya jagung nyam nyam, ikan bakar, otak-otak, nasi lemak, air tembikai dan macam-macam lagi.

Cuma yang tak kurangnya di sini ialah awek-awek seksi. Kat mana-mana pasar Ramadhan pun ada.

Pernah masa balik dari kelas, aku dan Nik membuntuti 3 orang junior yang seksi-seksian. Lenggok lenggokan. Tonggek tonggekan. Tapi sebelum sampai rotunda aku dah belok ke tepi. Jalan ikut celahan kaki lima berkerikil dan landskap pokok palma yang entah apa-apa. Aku cakap kat Nik. Tak naklah lalu belakang diorang. Nanti puasa aku nipis. Asyik nak tengok bontot saja. Nik cakap aku poyo sambil gelak-gelak.

Tapi lepas tu kami jumpa lagi dengan junior tu kat pasar Ramadhan. Aku tengok Lalbi dan Ayie pun usya juga junior tu. Apatah lagi pelajar-pelajar lelaki yang lain.

Adoii.. Ramadhan betul-betul menguji..

Powered by Blogger.