cinta - dosnya agak cukup

Wednesday, December 06, 2006 · Posted in

CINTA - DOSNYA AGAK CUKUP

memang gambar hiasan

Filem cinta yang baik walaupun mungkin naratifnya agak klise [ada ke filem cinta yang tak klise?] atau pun plotnya berterabur tetapi kalau ada babak yang mampu buatkan aku bercakap "apasal kau tak cakapppp!!" pada babak [contoh] mamat mahu mengorat tapi masih memendam rasa di angin lalu maka itu adalah filem cinta yang bagus.

Ya. Filem cinta tak perlu CGI. Tak perlu aksi lagak ngeri. Atau set filem yang berjuta-juta.

Sebuah filem cinta cuma memerlukan fiil dan soul yang akan disampaikan kepada khalayak penonton umum. Dan fill dan soul ini adalah berbeza mengikut tahap pemikiran, emosi, pengalaman dan pemahaman seseorang individu penonton tersebut.

Aku bariskan kronologi cinta yang paling menyentuh:

1. Rashidi dan Rita - Serius, aku teringat Cikgu Lara di hentian Pudu Raya dulu. Apabila cinta boleh saja memisahkan jiwa-jiwa yang tidak berdosa. Aku rasa babak Rashidi hantar anak ke rumah Rita paling ahhhhh...

2. Rahim dan Fatimah - Action speaks louder than words. Kau hanya perlu lihat mata. Bibir. Kerutan dahi. Senyuman. Ketawa. Sedu. Sebak.

3. Nanu dan Que - Alamak. Kenapa kau kena mati? Kau derma jantung ke? Boleh ke derma organ dan kau mati? Atau operation failed?

4. Eizlan dan Fasha - Aku rasa Fasha bagus kerana dalam 'Cinta' dia tak banyak cakap. Kalau banyak cakap aku rasa loya sikit sebab suara Fasha sama macam dalam iklan ubat gigi Darlie. Dalam 'Cinta' Mata Fasha seolah-olah bersuara. Eizlan sangat bagus. Natural. Adik aku cakap Eizlan gemuk. Eizlan, lepas ni kamu boleh pergi gym ok.

5. Pierre dan Amani - Sama seperti Fasha. Aku tak suka suara Pierre yang lembik. Senada. Tak bermain dengan vokal. Mungkin sebab aku terlalu menonton Dunia Baru. Tapi Pierre yang kewl sangat bagus pada gerak wataknya. Amani? Flirty. Cukup menjadi. Dia bagus cuma masih begitu-begitu juga. Tapi itulah Amani yang aku suka. Hah. Lagi satu aku tak suka bahagian ni sebab happy ending! Yang lain okey.

'Cinta'? Sebuah filem cinta urban yang elegan. Sangat realistik biarpun belum cukup sempurna. Ada setinggan. Komuter. Teksi. Sungai. Sampah. Kedai makan. Kutu. Kolar putih. Kolar biru. Hujan. Angin. Semuanya bersatu dan membentuk kronologi cinta yang menarik. Membuai-buai. Menyentuh rasa. Lagu dan latar seakan menyuntik 'Cinta' agar memberi dos-dos tentang cinta cinta cinta. Cuma aku tertunggu babak penyerahan diri kepada Tuhan sebagai konklusi sebuah cinta. Tapi sayang tiada.

Apa pun 'Cinta' adalah sebuah filem cinta yang terbaik pernah dikaryakan di Malaysia. Sungguh!

Powered by Blogger.