jaminan

Sunday, December 10, 2006 · Posted in

JAMINAN

Malam yang permai. Embun masih terlalu awal untuk menitis.

Aku dan Ayie bertekak. Aku pun tak tau kenapa aku asyik bertekak saja dua tiga menjak ni?

Ayie cakap industri perkilangan kita mengamalkan laissez faire. Memeras keringat dan intelektual para graduan. Kebajikan tak dijaga. Kerja di kilang selalunya secara kontrak dan berkala. Bila tenaga dan prestasi kau luntur maka bermulalah fasa kau akan dibeban dengan tekanan kerja. Sehingga kau bisa stres. Depresi. Rasa macam barua. Macam pencacai. Ayie bagi contoh. Satu. Dua.

Jadi baik kau kerja kerajaan. Kerja kau tetap dan stabil. Nak buat pinjaman senang. Naik pangkat senang. Ada masa dengan family.

Aku cakap tak. Apa yang graduan muda perlu ialah pengalaman. Pengalaman menerima tekanan itu yang lebih penting. Juga pengalaman berhadapan dengan manusia-manusia. Tekanan ini yang akan meletakkan kau pada tahap hati kau jadi tepu. Keyakinan kau jadi tinggi. Daya intelek dan putar belit kau diuji-uji. Lagi pun kau muda dan kuat. Cari duit banyak-banyak. Sekarang semua duit. Nak bercinta pun kena duit. Pergi mati dengan cinta suci!! [ayat last ni aku saja tambah bagi bunyi dramatik sikit.]

Tak. Kerja kerajaan lagi bagus. Dapat jamin hidup kita.

Yang jamin hidup kita bukan kerajaan. Tapi Tuhan!
.
.
.
Diam.
.
.
Diam
.
.
Entah macamana aku boleh terkeluar ayat tazkirah tu. Aku ni cakap saja berapi-api. Entah nanti aku pun kerja kerajaan juga. Saja nak menghangatkan suasana.

Powered by Blogger.