Analisis CSI Shah Alam II

Tuesday, May 04, 2010 · Posted in

1. Teruja pula aku baca kronologi kes polis tersilap tembak orang awam. Sebagai seorang yang berangan-angan mahu menjadi detektif dan menyanjung tinggi Horatio Caine selaku penegak undang-undang penuh humanis, aku berpendapat sebarang kes jenayah mesti dianalisis dengan tepat. Bukan hanya berdasarkan bukti-bukti di tempat kejadian dan keterangan saksi (yang bebas tekanan), tetapi sebab-akibat sesuatu jenayah itu berlaku di segi logik psikologi, tipologi dan antropologi.

2. Media biasanya mendedahkan sesuatu kes jenayah secara satu lapis sahaja dalam memenuhi prinsip asas kewartawanan, 5W 1H (Who, What, When, Where, Why & How).

3. Pembaca tidak berapa kisah sangat kalau berita itu bertajuk, 'Polis tembak mati perompak'. Tetapi jika tajuk berita itu, 'Polis tertembak mati perompak', ia adalah sesuatu yang menarik dibaca. Jadi, dalam kes adik Aminulrasyid, polis sudah tertembak mangsa (disyaki perompak) dan arwah pula adalah remaja 15 tahun. Justeru nilai berita ini meningkat tiga kali ganda. Pertama, polis tertembak. Dua, mangsa mati. Ketiga, budak bawah umur.

4. Jadi tidak hairan kenapa berita arwah Aminulrasyid menjadi perhatian umum. Sedangkan sebelum ini ada dua kes lain membabitkan insiden tersilap tembak. Satu, kes Norizan Salleh, 30, (hidup) di Segambut. Dua, kes Tawfiq Noorzan, 22, (mati) di Perlis.

5. Kes Aminulrasyid mencapai tahap kemuncak bagi kes-kes seumpama itu kerana mangsa adalah budak bawah umur. Sesiapa pun yang baca berita ini akan spontan menyelar polis sebagai barbarian, cuai, gila pistol dan segala macam kutukan lagi.

6. Isu Aminulrasyid tidak ada lesen dan melarikan diri dari polis bukan alasan untuk polis membuat justifikasi mangsa adalah penjenayah.

7. Di sini, kita perlu mengkaji psikologi mangsa. Aminulrasyid baru berusia 15 tahun. Dalam minda remaja sebaya mangsa, memandu tanpa lesen dan tiba-tiba dikejar polis dianggap sesuatu kesalahan besar yang menakutkan. Implikasi buruk jika ditangkap polis seperti masuk lokap, menyusahkan mak ayah, digantung sekolah mendesak mangsa mengambil risiko melarikan diri. Tindakan terdesak ini pasti tidak dilakukan golongan dewasa yang akan menggunakan kaedah diplomasi dengan polis. Ini kerana mereka tahu akibat melarikan diri dari polis mampu menyebabkan risiko berganda. Mudahnya, lebih baik disaman kerana tidak ada lesen daripada disaman sebab tidak ada lesen dan lari dari polis.

8. Aku ambil contoh situasi mat rempit lari dari sekatan polis. Pengalaman aku, tidak semua yang melarikan diri daripada sekatan polis adalah kerana tiada lesen. Ada yang lari diri sebab lampu brek atau cukai jalan mati, lupa bawa ic, nombor plat patah tapi malas nak ganti, tercicir barang dan macam-macam lagi. Tapi, mereka yang cenderung nekad melarikan diri adalah remaja. Kadang-kadang yang melarikan diri itu bukan ada kesalahan apa-apa pun, tetapi bergerak dalam satu kumpulan, apa jadah kawan lari aku lalu roadblock? Ini psikologi berangkai.

9. Polis mana tahu dia budak lagi? Kenyataan ini bagi aku sangat bahaya. Apakah kerana tidak tahu Aminulrasyid seorang remaja dan mengesyaki mangsa adalah perompak maka polis terus membuat kesimpulan dia adalah penjenayah? Berdasarkan laporan berita yang aku baca, tembakan pertama memecahkan tayar dan kereta terbabas. Kawan Aminulrasyid keluar dari kereta dan dibelasah tetapi berjaya melarikan diri.

10. Menurut dakwaan polis, mangsa ditembak kerana cuba merempuh polis. Oleh kerana mangsa ditembak dari arah belakang, aku bayangkan mangsa menggunakan gear undur untuk larikan diri. Ini bermakna yang berasa 'terancam' adalah polis di belakang. Kalau mangsa bergerak ke depan maka dia akan ditembak dari arah hadapan. Tetapi kalau mangsa menghala ke depan dan ditembak dari belakang, situasi itu tidak boleh ditakrifkan sebagai mengancam polis kerana mangsa sebenarnya melarikan diri. Faham ke tak ni?

11. Tiada laporan menjelaskan tentang jarak antara kereta mangsa dan polis yang melepaskan tembakan. Lebih meragukan, kawan kepada adik Aminulrasyid menafikan dakwaan bahawa mangsa cuba merempuh polis.

12. Persoalan di sini, apakah situasi benar-benar mengancam polis? Ini kita berbalik pula kepada psikologi polis. Aku percaya tindakan polis berbeza berdasarkan tipologi urban atau kedudukan geografi sesuatu kawasan yang berkadar arus dengan kadar jenayah. Respons polis di Lembah Klang pasti berbeza berbanding polis di Alor Setar dan Hulu Selangor. Oleh kerana kejadian berlaku di Seksyen 11, Shah Alam, apakah ibu negeri Selangor itu termasuk dalam kategori kawasan panas? Jika tidak, apakah polis yang menembak Aminulrasyid pernah bertugas di kawasan panas?

13. Ada yang menyalahkan ibu bapa Aminulrasyid kerana membiarkan remaja semudanya keluar jam 2 pagi! Ia dianggap sebagai satu kecuaian. Ini kita perlu lihat pula pada aspek antropologi. Di Pendang, kalau kau keluar pagi buta, sudah tentu kau dicap penyamun. Tapi situasi itu jauh berbeza di Shah Alam. Kalau tak percaya, datanglah ke Shah Alam jam 2 pagi, memang masih banyak budak bawah umur berkeliaran, terutama di kedai mamak. Walaupun aku mendokong fahaman remaja bawah umur patut dikurung di rumah, tetapi aku terpaksa mengalah kepada faktor antropologi yang membentuk Shah Alam sebagai bandar-raya-lepak-kedai-mamak-2-3-pagi. Ingat lagi ura-ura Khir Toyo nak hadkan kedai mamak setakat jam 12 malam?

14. Lagi satu, mana parang yang didakwa berada dalam kereta mangsa. Biasanya, kalau ada kes-kes jenayah, barang-barang milik suspek seperti senjata api, dadah, duit curi dan macam-macam akan disiarkan di tivi dan surat khabar. Tapi, mana parang Aminulrasyid?

15. Kesilapan polis adalah kegagalan mereka menepis prasangka orang ramai. Ini kerana imej polis itu sendiri (Lihat entri aku sebelum ini-poin 3).

16. Entri ini tertangguh sebenarnya. Baru sekarang aku publish.

6 Responses to “Analisis CSI Shah Alam II”

jarul said...

biar aku tambah ckit...*macamna plak klau aku bwk parang, stering lock, kayu panjang dlm keta? adakah aku dicap sbg penjenayah walaupun tujuan nya hanya sbg satu bentuk pertahanan diri yg pasif apabila kereta aku diselongkar oleh golongan terlatih ni..? Pikirlah sendiri...

Amy Z! said...

hahaha. aku suka entri ni. sila ulas lagi sehingga kes selesai~

oh N.U.R.N.I said...

syok kot baca ...

mcm CSI bertules,
bgus wak ...

trus kan siasatan,
ai tggu laporan seterusnyer~

sepatumerah said...

Kelambu...Hang dah pass jadik penganalisis jenayah peringkat saringan. teruskan usaha.

Abam H pasti kagum!

rinz raime said...

yeah.. sungguh aku suka analisis hang, tepat tangkas dan teguh.. muahahaha...

semoga adik2 dan anak2 kita menjadi remaja yang baik2 shj..

milah hasan said...

Teruskan Analisis CSI Shah Alam. tq.

Powered by Blogger.