Pasal Pilihan Raya Britain

Sunday, May 09, 2010 · Posted in

Rakyat Britain meneruskan trend Eropah memilih pemimpin muda bertenaga dan kurang kontroversi. (dari kiri: Brown, Cameron, Clegg)

1. Selain mengetahui tentang Liga Perdana Inggeris, adalah perlu bagi rakyat Malaysia ambil tahu mengenai perkembangan Britain juga.

2. Bagi aku, dengan memahami perkembangan Britain, kita akan dapat memahami kesan pengaruh negara Eropah itu ke atas acuan politik, sosial dan budaya negara kita. Jadi tidak perlulah berasa hairan sangat kenapa peminat Manchester United paling ramai di Asia Pasifik.

3. Sebagai negara penjajah terakhir yang berjaya menjajah Malaysia secara total dalam tempoh lama, banyak perkara boleh dibincang dan dikaji mengenai Britain. Ini termasuk negara-negara penakluk lain seperti Jepun, Belanda dan Portugal (juga Thailand).

4. Ini kerana aku berpendapat mereka yang bijak dan kuat saja mampu menakluk orang lain.

5. Ketika entri ini ditulis, Ketua Pembangkang Britain, David Cameron (Parti Konservatif) sedang berbincang dengan Nick Clegg (Parti Liberal Demokrat), yang menguasai kerusi Parlimen ketiga terbesar dalam usaha membentuk kerajaan perikatan.

6. Perdana Menteri Britain sekarang adalah Gordon Brown (Parti Buruh) yang terpaksa tanggung najis ditinggalkan bekas PM Tony Blair akibat menyerang Iraq bersama sekutunya, Amerika Syarikat yang ketika itu dibawah pimpinan George W Bush selain kegagalan menangani krisis ekonomi.

7. Jadi, tidaklah mengejutkan kenapa Konservatif (Cameron) berjaya mengalahkan dominasi Buruh yang menguasai kerajaan Britain sejak tiga penggal lalu (1997) pada pilihan raya 6 Mei lepas.

8. Keputusan akhir menunjukkan Konservatif memperoleh 305 kerusi, Buruh (258) dan Liberal Demokrat (57).

9. Walaupun menang, Konservatif gagal mendapatkan majoriti 326 daripada 649 kerusi yang dipertandingkan untuk membentuk kerajaan. Situasi ini dipanggil 'Parlimen Tergantung' (hung parliament).

10. Dalam undang-udang Britain membabitkan kes Parlimen Tergantung, hak diberikan kepada PM sedia ada (walaupun kalah) untuk mengajak mana-mana parti bergabung dengan parti kerajaan dan mesti memenuhi syarat had minimum majoriti Parlimen (326).

11. Namun, dalam kes ini, Clegg awal-awal lagi sudah mengeluarkan kenyataan bahawa Konservatif lebih berhak membentuk kerajaan kerana menang lebih kerusi berbanding Buruh. Jadi, penganalisis meramalkan Liberal Demokrat kemungkinan besar bergabung dengan Konservatif untuk menguasai Parlimen.

12. Persoalannya, apa akan jadi pula kalau anak-anak buah Clegg lompat parti menyertai Buruh selepas berbulan-bulan Liberal Demokrat bergabung dengan Konservatif?

13. Malangnya, benda itu tidak pernah berlaku di Britain kerana kedua-dua pihak pasti akan memeterai perjanjian menyeluruh. Lagipun kes Parlimen tergantung ini sudah lima kali berlaku dalam sejarah pilihan raya Britain sejak 1900.

14. Walaupun melaksanakan sistem Parlimen cedokan British, Malaysia masih gagal menggubal satu sistem baru lebih baik atapun setidak-tidaknya menyamai demokrasi di negara penakluk itu.

15. Tahu tak kenapa entri aku di-snippet-kan? Ya, untuk korang dapat faham entri-entri berat macam ni. Jadi, fahamkan kenapa ayat Quran pun disusun secara snippet. Itupun malas kita nak baca. Ceh.

6 Responses to “Pasal Pilihan Raya Britain”

WaWa said...

encik kelambu,

conservative dapat 306 seats, bukan 305.

sajalah nak inform. sepatutnya seats 650. tapi yang satu lagi tu kena postponed lagi 3 minggu. salah seorang candidate meninggal dunia.

kel@mbu said...

WaWa;
Betul! Terima kasih.. ;)

pink ribbon said...

kerut dahi aku bc entry klmbu kali ni.hahah..

fafarafa said...

hahahha...dalam baik kau remind pembaca Muslim kau yek. bagus....bagus....aku sukakk




notakaki: pasni ada aa kaum2 ibu yg tetiba nak masuk meminang kau utk anak derang (ataupun utk mereka sndr). ekekekkeek

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

terimakasih membuat aku paham bebeno

nasr said...

saham makin naik skrg. bgus².. hehehee.. gaya penulisan mmg terbaik. mmg den kenai.. hehee..=)

Powered by Blogger.