Mengulangi rutin

Monday, January 21, 2013 · Posted in ,

Hidup masih lagi macam biasa.

Aku perlu bangun pagi, bersiap dan panaskan enjin kereta hingga mencapai tahap 40 peratus kepanasan sebelum memandu ke tempat kerja tanpa perlu menempuh sesak trafik teruk. Syukurlah kerja ofis aku mula jam 9.30 pagi.

Sepanjang perjalanan ke sana, ada dua tol perlu aku lepasi yang kos ulang-aliknya berjumlah RM5.80 sehari. Sampai di tempat kerja aku akan parkir kereta dalam kawasan masjid dengan kos RM50 sebulan, cukup murah jika dibandingkan dengan kos parkir dalam kawasan bangunan lot bisnes atau petak parkir Majlis Bandaraya yang mencecah RM5-7 sehari.

Purata makan pula berlegar sekitar RM5-6 untuk sarapan dan RM7-8 untuk sepinggan nasi dan air manis untuk makan tengah hari.

Begitulah rutin harian yang aku ulang-ulang. Dan apabila memikirkan aku bakal melakukan rutin yang sama untuk puluhan tahun akan datang, aku jadi sangat cemas dan berdebar-debar.

Kadang-kadang perasaan cemas dan berdebar-debar itu bikin aku sangat susah hati dan berkeluh kesah hingga buat aku tertidur dan masih termimpi melakukan rutin sama. Nampak, sekarang rutin aku bukan saja di alam nyata, tapi juga di alam mimpi.

Sedar-sedar, aku sudah terjaga dan perlu melakukan rutin yang sama itu semula. Arghhhh...

Powered by Blogger.