Monolog 2013

Tuesday, January 08, 2013 · Posted in , ,


Entri pertama tahun 2013. Apa khabar kawan-kawan?

Aku masih hidup dan banyak benda berlaku sepanjang 2012. Menjelang peralihan akhir tahun lalu, perca-perca masa yang ada aku curi untuk berfikir tentang pelbagai perkara.

Aku berfikir tentang kenangan lalu, tentang apa yang aku capai dan tentang apa yang tidak tercapai. Tentang yang ditinggalkan dan tentang yang tertinggal.

Dek serius berfikir aku rasa seperti seorang lelaki yang sudah menjangkau usia 70 tahun meskipun jasad baru saja berusia 30-an. Dan entah kenapa tiba-tiba aku terbayang wajah aku dengan rambut beruban, bersuara serak sambil minum secangkir kopi pekat berdengung dan ketawa kahkahkah.

Ah, betapa sudah jauh diri ini hidup dan betapa jauh juga perjalanan bakal ditempuh. Entahkan esok masih ada, entahkan tidak.

Dan aku bertekad dalam hati supaya masa setiap hujung tahun dapat aku isikan dengan bersendirian dan bertafakur dan cuba mengimbau kenangan lalu sepanjang diri ini menjadi manusia. Bukankah kau akan rasa begitu pantas masa beredar sedangkan kenangan lalu itu dirasakan bagai semalam ditempuh?

Sempat juga aku membilang kedut-kedut di muka, pigmen kulit yang semakin menggelap, uban yang menumbuh dan fizikal yang melebar serta melendut.

Begitulah hidup ini. Cuma pinjam pinjaman. Dan kita tidak punya hak biar sedikit pun.

Powered by Blogger.