apabila letrik terpadam

Saturday, January 15, 2005

APABILA LETRIK TERPADAM

Jarul: Kau tahu tak sebab apa letrik tak de?
Aku: (geleng)
Jarul: Kerajaan nak sorok military punya equipment masa ni lah...
Aku: Hish.., takkanlah... Kerajaan sanggup rugi berbillion-billion ringgit semata-mata nak sorok military equipment..? Baik diorang sorok kat Gua Niah je...
Jarul: Gua Niah tempat pelancongan la... Kalau sorok kat situ sape nak pegi..?
Aku: Silap-silap Gua Niah tu dah dimodified jadi military jet!
Aslam: Kerajaan Malaysia tak concentrate kat military. Tak mungkin diorang buat macam tu.
Jarul: Takkanlah diorang nak bagitau..
Aslam: Bajet untuk military bagi sesebuah negara kena isytihar kat belanjawan. Tak boleh nak hidden sesuka hati.
Jarul dan Aku: (angguk+fikir+serius)
Aslam: Jangan terkejut kalau Li Kuan Yu nak take over Malaysia dengan cara ni.
Jarul dan Aku: Hah... (tak percaya)
Aslam: Benda ni pernah jadi kat Pakistan. Musharraf take over Pakistan tak sampai 24 hour! Dia kacau eletrik, hantar orang dia control media dan terus announce yang dia sebagai presiden baru menggantikan presiden lama sedangkan presiden lama still kat office dan tak tau apa-apa... Jangan terkejut...
Aku: Hah... (mulut sedikit terbuka) Tak de apa-apalah Singapore tu... (ayat sedapkan hati)

Esok keluar berita. Aku dan Jarul sempat curi baca surat khabar kat kedai mamak sebelah Restoren Soto, Seksyen 8.

Mistery Black-Out! Pegawai kerajaan terpaksa makan dengan lilin, kesesakan lalu-lintas yang teruk, kedai-kedai berhenti operasi, kelas di universiti-universiti batal, tak boleh jerang air, tak boleh tengok tv, dengar radio (kecuali dalam kereta), tengok astro dan akses internet...

Jarul bisik kat aku dengan suara ala-ala pengacara Misteri Nusantara, "Entah-entah betul cakap Aslam..."

Peluh aku menitik perlahan-lahan...

Kelambu: Lupa kat mana letak lilin...

Powered by Blogger.