gangster

Sunday, January 23, 2005

GANGSTER

Ada pengkritik mengatakan ketidaklogikan sesebuah karya filem tidak sepatutnya disamakan dengan realiti yang berlaku dalam kehidupan. Contohnya mengenai jarak masa dan perjalanan dalam sesebuah filem. Sekiranya di dalam filem seseorang menaiki kereta dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru dalam masa 3 jam sahaja tentulah tak dapat disamakan dengan realiti sebenar iaitu selama 4 jam dan lebih. Kata mereka lagi, yang sepatutnya ditekankan ialah kekuatan skrip, seni fotografi dan olahan plot filem yang jarang diterjemahkan dengan seadilnya oleh para pengkritik.

Ya, memang benar kekuatan skrip, seni fotografi dan olahan plot filem menjadi nadi penting dalam sesebuah filem tetapi segalanya akan hambar sekiranya kelogikan diambil enteng oleh pengarahnya. Kelogikan dalam filem melambangkan kepekaan seseorang pengarah memerhati sekelilingnya, kejujurannya menyampaikan mesej dan ketelitian dalam menghasilkan sesebuah karya untuk masyarakat. Doktor yang bagus tahu apakah ubat yang baik untuk mengubati sakit selsema selama 2 minggu. Tetapi doktor yang tidak bagus sekadar memberi ubat selsema untuk sakit 2 hari sahaja. Sebabnya dia berharap pesakit itu akan datang membeli ubat kepadanya semula. Itu doktor kapitalis!

Kelogikan sebenarnya bergantung kepada aliran sesebuah filem itu sendiri. Sekiranya aliran filem itu bercirikan surrealisme sudah tentu khalayak dapat menerima kekuatan Hang Tuah yang dapat berlawan sambil terbang di dalam PGL biarpun naratif ceritanya masih berpijak dibumi yang nyata iaitu di zaman Melaka. Tenaga Hang Tuah yang luar biasa dapat diterima khalayak kerana khalayak telah menterjemahkan Hang Tuah sebagai pahlawan yang sakti, bombastik dan tak terkalah.

Tetapi tentu saja khalayak tidak dapat menerima sekiranya di dalam Gerak Khas, Inspektor Mazlan berupaya menembak mati tujuh penjahat dengan sekali tembakan sahaja. Sebabnya mudah, minda khalayak telah menterjemahkan filem Gerak Khas sebagai sebuah filem realisme iaitu berlatarkan kehidupan manusia biasa yang menjadi pegawai polis.

Begitu juga dengan KL Menjerit. Plotnya menarik. Tetapi ramai rakan-rakan mendengus tentang kelogikan di dalam KL Menjerit. Sebabnya ialah berapa banyak sangat mat rempit di KL berlumba menunggang TZM? Yang banyak ialah motosikal dari jenis RXZ dan kapcai. Tak ada mat rempit yang akan memasang side mirror pada motornya! Inilah yang dikatakan kelogikan sesebuah filem. Filem adalah salinan kehidupan sekeliling masyarakat itu.

Tipu kalau aku katakan Gangster tidak menarik. Dengan bajet 2 juta siapa menyangka Bade berupaya menjadikan cerita ini setaraf Hollywood dan Hong Kong. Aksi selit menyelit di ibu kota, memandu secara mengundur dan kemalangan yang realistik sungguh mengagumkan aku. Rosyam memegang 3 watak yang bergerak dengan naratif yang berlainan tetapi dipertembungkan pada akhir cerita untuk membentuk konklusi yang dramatik dan melegakan. Sebenarnya teknik begini pernah digunakan oleh pengarah-pengarah Hong Kong untuk filem seram mereka. Jadi apa kurangnya...?

Bagi aku tiada originality! Gangster sekadar salinan aksi Hong Kong dan Hollywood yang diberi nyawa Melayu. Kalau jenayah Hong Kong ialah dadah, penyeludupan senjata dan kongsi gelap tetapi Bade menukarkannya kepada skim cepat kaya, ectasy dan lumba haram. Babak aksinya pula ialah salinan kepada The Fast & The Furious, cuma pelumbanya adalah seorang Melayu (Legau? orang asli kot...). Nasib baik tiada gadis seksi yang mengusap buah dada sendiri untuk menggoda si pelumba.

Filem seperti ini sebenarnya juga mampu dihasilkan oleh Yusof Haslam, Aziz M. Osman dan juga beribu-ribu pengarah lain. Mengapa memilih untuk menyalin secara total teknik fotografi luar? Mengapa Bade tidak mahu menjelajah satu teknik fotografi yang baru? Misalnya mengambil shoot dari dalam ekzos atau memandu menggunakan kaki. Kelajuan bukan sekadar boleh digambarkan pada meter rpm tetapi boleh juga pada ketangkasan tangan menukar gear dan jelingan mata pada setiap sudut cermin belakang. Kekuatan kuasa NOS bukan sekadar digambarkan pada reaksi pelumba tersandar ke seat tetapi pada genggaman tangan yang erat dan bergetar pada stereng sambil peluh menitis di dahi sedangkan kereta berhawa dingin. Inilah yang dikatakan originality! Ketulenan dan keaslian!

Logik? Berapa banyak pelumba Malaysia memiliki kereta bertaraf mewah? Kebanyakannya memiliki kereta tempatan atau kereta import model lama yang telah dimodifikasi. Tak semuanya mampu membeli Evo, Subaru, Integra mahu pun Porsche. Tak tahulah anak Datuk mana yang gila sehingga sanggup berempit dan menanggung risiko kemalangan biarpun harga kereta itu mampu dibayar mereka. Kereta jenis mewah selalunya berlumba di litar-litar tertutup.

Filem mesti relevan dengan sekeliling. Filem Hindi dijadikan medium untuk masyarakatnya melupakan kesusahan dan kedukaan. Filem Hollywood dijadikan medium propaganda order barat dan kebijaksanaan intelektual mereka yang luar biasa. Filem Hong Kong banyak menekan soal persahabatan, seni kung fu, aksi nyata dan realistik. Filem Iran banyak menempelak diskriminasi jantina, masyarakat dan kebobrokan kepimpinannya. Tapi filem Malaysia di mana? Mahu menyalin semuanya?

Aku akan lebih menghormati Bade sekiranya Legau di dalam Gangster menumpaskan Rizal yang menaiki Evo hanya dengan memandu kereta Proton Satria. Kalau kalah biarlah secara terhormat seperti mana kalahnya enjin Amerika kepada enjin Jepun di dalam The Fast and The Furious. Patriotisme tanpa sedar! Aduh, sayang sekali, sajian filem Malaysia sangat kosong! Gangster sekadar sebuah filem nasihat iaitu jangan meminjam pada Along, jangan jadi gangster jual ectasy dan jangan berlumba haram! Nanti buruk padahnya tau...:)

Kelambu: Bukan gangster..!

Powered by Blogger.