sultan part l, komplen, sultan part ll

Tuesday, November 22, 2005 · Posted in

SULTAN PART 1

"Beta tak sudi menjamahnya!" Titah Sultan Jaafar Onn.

Parlimen bising lagi gara-gara iklan beras Bernas selepas isu Hattan menyanyi lagu Negaraku sumbang.

Pihak Bernas, Jaafar Onn dan Siti Jarum keliru dengan isu yang dikatakan memperlekehkan Institusi Diraja Malaysia. Kata mereka, filem Melayu dulu-dulu pun banyak yang memperlekehkan Sultan. Contohnya filem Musang Berjanggut, kata Siti Jarum dalam ruangan pojoknya.

Ok. Aku akan beritahu mereka sebab apa parlimen marah sangat.

Lain kali kalau nak buat iklan janganlah ambil Jaafar Onn atau pun Chef Wan untuk dijadikan Sultan.

Faham! Kan.


KOMPLEN

Metro. Sabtu lepas.

Ada student Universiti Kerajaan Swasta komplen pasal fasiliti universiti. Bukan aku.

Namanya, Yang Berharap.

Tulisnya, apa kejadah universiti masih tak ada library? Macamana nak menelaah. Apa kejadah ambil exam kat dewan (PKP) yang boleh dengar orang masak? Panas nak mampos! Fasiliti biarlah berbaloi dengan duit ringgit ok!

Dia tak adalah tulis macam tu. Itu versinya yang aku keraskan sedikit. Adult version.

Aku buka muka surat sebelah. Ada iklan, SELAMAT DATANG KE UNIVERSITI KERAJAAN SWASTA. DAFTAR SEGERA KEMASUKAN DISEMBER 2005.

Aku senyum. Aku lupa seketika dengan persekitaran.


SULTAN PART II

Lis tak suka Intitusi Kesultanan. Dia cakap sultan makan duit rakyat. Dapat duit pergi bercuti saja. Dah tu, semua belajar kat oversea.

Aku cakap, "Habis tu duit PTPTN pun duit rakyat juga. Kita bukannya pakai semua untuk pengajian kita. Kita perabis pergi bercuti, beli handset dan hooray hooray.."

[kami gelak beramai-ramai]

"Ye tak ye juga. Tapi kita bayar balik duit pinjaman tu. Sultan mana ada bayar."

"Masalahnya. Kita bayar ke duit pinjaman tu nanti?"

Wakakakaka!!

[kami gelak beramai-ramai lagi]

Powered by Blogger.