Tragedi Bas Ekspres

Monday, March 22, 2010 · Posted in

Tadi, ada sekeluarga naik bas mahu ke KL. Pertama kali mungkin. Langit cerah suasana girang.

Tapi baru sejam bertolak, anak pertama sakit perut. Si bapa gegar drebar bas minta berhenti hentian sebelah. Dalam setengah jam, selesai. Bas kemudian teruskan perjalanan dan berhenti pula di RnR rasmi.

Baru saja sejam bertolak dari RnR, anak kedua pula sakit perut. Bapa mula bengang. Selepas mengambil kira soal reputasi dan tak nak menyusahkan penumpang lain, si bapa nekad tak nak berhenti. Anak dah menangis teresak-esak sakit perut.

Sampai satu tahap, isi perut si anak terburai. Bapa dengan muka macam nak telan orang sekali lagi gegar drebar bas minta berhenti. Dia punya bau, astaghfirullah.. Bak kata kawan hamba dulu, bau asap lori lagi sedap.

Bas berhenti. Bapa mendukung anak yang tengah mengepit seluar, takut berjejer. Dalam setengah jam, selesai. Anak masuk bertuala sebab seluar disimpan bawah kabin. Aku keluarkan buku, sedut bau kertas.

Begitulah, kawan. Sudah aku katakan, menaiki bas sama seperti membeli nombor. Ini semua pertaruhan, perjudian.

6 Responses to “Tragedi Bas Ekspres”

Amy Z! said...

haha. alahai. nasib.. nasib..

'ainrahimin said...

lumrah kehidupan...

sUe said...

hahaha...macam-macam!

pink ribbon said...

haha..tp btol la.asl nek bas mst nk buang air laa.sakit prut laa.xleh tlints kt kpla sket.pstu sure nk buang air tros.hehe.elok2 bnti rnr x rs plak..pelik2..

nasr said...

name pun budak2. tp ape kes asal baru lepas makan je nk terus bear?? kat rumah xpe tp kat luar mmg potong.. hahahaa..

Anonymous said...

tabah2 k

Powered by Blogger.