Bah oh Bah (2)

Monday, November 08, 2010 · Posted in

(Ini sebenarnya entri imbas semula)

Sabtu lalu, 30/10/10, aku balik Kedah, ada tugasan di Sintok. Aku diarah buat liputan majlis konvokesyen UUM untuk tiga hari, Ahad hingga Selasa. Selepas mengambil kira cuti ganti kerja hari minggu (Sabtu, Ahad) untuk Rabu dan Khamis serta ditambah cuti Deepavali (Jumaat), aku longgokkan cuti aku sampai hujung minggu.

Sengaja aku mahu berlama-lama di kampung. Dan cuti kali ini aku nekad tidak mahu hubungi sesiapa pun. Aku mahu sendirian. Aku bayangkan musim cuti dengan sosok tubuh aku sedang bangun pagi dan pekena teh tarik dan roti canai dengan mak dan abah. Aku bayangkan seorang aku sedang berpusing-pusing di tengah pekan Alor Setar, mengimbas ibu kota remaja yang kian ditinggalkan, berjalan di kompleks beli-belah atau menonton wayang di pawagam kecil. Tak perlu ada sesiapa. Cuma aku seorang.

Dua hari di Sintok, Ahad dan Isnin, hujan turun tak berhenti, dari pagi membawa ke malam. Malam Selasa, jalan utama UUM ke Changlun tenggelam. Highway ke Kepala Batas pun tenggelam. Aku patah balik ikut Arau. Masuk jalan Kodiang. Mudguard kereta aku terkepak gara-gara redah air hampir satu kaki. Orang kampung alih laluan ikut jalan kampung, aku lalu tepi sungai yang airnya mengalir deras. Jantung aku dup dap dup dap.

Akhirnya aku sampai rumah ketika air dalam longkang depan rumah sudah penuh. Masuk hari Selasa hujan berhenti. Tapi air naik seinci demi seinci dan majlis konvo hari ketiga batal. Aku siapkan kerja di rumah. Air terus menaik. Bateri henfon aku ada dua bar...

6 Responses to “Bah oh Bah (2)”

Anonymous said...

hurm...T.T"

Lanzo said...

:)

prof nik said...

keta nko tenggelam jgk ke?

Lanzo said...

niki;
mana ada.. tenggelam separuh tayar saja..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

betul kalu banjir b3 pone mesti tinggal sikit

Lanzo said...

brutal;
tinggal sikit sebab takde tempat nak caj. karan takde.

Powered by Blogger.