Siri berdiet dengan steady V (akhir)

Monday, June 20, 2011 · Posted in

Atkins yang steady bergambar bersama diet rendah karbohidrat.

Sebenarnya, dah lama aku nak tulis pasal entri diet siri akhir ni, tapi tertangguh. Ada banyak perkara perlu aku uruskan membabitkan urusan kerja dan peribadi, termasuk beberapa insiden di luar jangkaan yang berlaku dalam hidup aku seperti kereta dan ofis aku kena pecah. Ok, sekarang aku sudah ada pengalaman tentang betapa bahayanya KL.

Sebelum aku meneruskan entri akhir ini, aku ulang semula dua rahsia asas diet ini iaitu baca/kaji/faham pasal diet dan kenal metabolisme diri. Diet ini mungkin tidak sesuai bagi sesetengah orang kerana kadar metabolisme setiap manusia berbeza. Kalau berat badan dipengaruhi faktor genetik, memang ambil masa sikit. Kalau kau ada penyakit atau jenis spesies badan lembik kalau tak makan nasi, pun boleh fikir dua kali juga.

Diet yang aku cadangkan ni namanya Diet Atkins, yang diambil sempena nama pengasasnya, Robert Atkins (1930-2003). Arwah ni bukan peniaga MLM yang jual ubat mahal untuk kasi kau berak banyak atau telan pil tahan lapar. Sebaliknya, beliau adalah pakar nutrisi dan kardiologi dari Amerika yang jadikan diri sendiri sebagai testimoni dan eksperimen.

Atkins adalah pakar diet yang bertanggungjawab mencipta revolusi baru diet yang lari daripada cara konvensional seperti diet rendah lemak dan rendah kalori. Diet Atkins membawa isme 'carbohydrate is the bad guy'.

Kata Atkins, karbohidrat adalah punca badan kita terlebih menghasilkan hormon insulin (atau hyperinsulinism) yang merancakkan paras glukosa dalam darah, sekali gus buatkan kau cepat rasa lapar. Kenapa Atkins cakap karbohidrat budak jahat? Ok, mari kita belajar pasal macamana sistem penghadaman kita bekerja.

Macam mesin, perut kita ni sebenarnya ada tiga tugas mekanikal. Pertama ialah simpan, iaitu menyimpan makanan yang ditelan dan juga cecair. Untuk tugasan ini, otot bahagian atas perut menjadi rileks (secara automatik) untuk menerima jumlah besar makanan yang ditelan (boleh bayangkan ular sawa).

Tugasan kedua ialah campur, iaitu mencampur makanan bersama cecair dan kimia penghadaman yang dihasilkan perut. Proses ini berlaku pada bahagian bawah perut membabitkan tindak balas otot perut itu sendiri (boleh bayangkan mesin basuh berpusing-pusing).

Tugas ketiga dan terakhir pula ialah kosong, iaitu proses perut mengosongkan ruangnya dengan menghantar secara slow and steady kepada jabatan usus kecil (boleh bayangkan proses masak rendang daripada kuah banyak sampai jadi kering). Di jabatan usus kecil inilah jabatan pengangkutan darah bertugas menghantar nutrisi ke seluruh tubuh manusia.

Berbalik kepada perihal karbohidrat. Secara normal, kalau ditanya pakar nutrisi, badan manusia memerlukan 45 hingga 65 peratus karbohidrat, yang terdiri daripada kanji dan fiber.

.
.

Ok, bagaimana perut menghadam karbohidrat?
Pertama, kanji dan gula (dalam karbohidrat) akan dipecahkan kepada molekul ringkas oleh enzim dalam air liur, di dalam jus yang dihasilkan pankreas. Kanji dihadam dalam dua langkah, iaitu enzim dalam air liur dan jus pankreas, lalu menghasilkan molekul dipanggil maltosa. Kemudian, enzim itu ketika masuk pemeriksaan jabatan usus kecil, dipecahkan pula kepada molekul glukosa supaya ia dapat menyerap ke dalam darah. Ini draf supaya korang senang faham.

karbohidrat (kanji) <-hadam-> enzim liur+jus pankreas <-pecah-> maltosa = glukosa

Glukosa ini kemudian akan dibawa oleh darah ke hati untuk disimpan atau digunakan sebagai energi untuk tubuh. Amacam, faham?

Sebaliknya, gula dalam karbohidrat dihadam dalam satu langkah saja, iaitu enzim dalam usus kecil bertindak menghadam sukrosa, juga dikenali sebagai gula meja (table sugar) atau gula yang kita cekik hari-hari tu, kepada glukosa dan fruktosa sebelum diserap ke dalam darah.

gula (sukrosa) <-hadam-> = glukosa+fruktosa

Fiber dalam karbohidrat pula lebih otai sebab enzim tak berani nak pecahkan dia kerana mamat fiber ni rileks saja lalu dan duduk dalam usus.

Jadi, Atkin melalui revolusi diet yang diperkenalkannya pada 1972 menyarankan kau supaya meminimumkan pengambilan karbohidrat dalam badan. Kata Atkins, kebanyakan orang yang mahu turunkan berat badan biasanya cenderung amalkan diet rendah lemak dan rendah kalori.

Tapi masalahnya, menurut Atkin, berapa ramai orang yang ikut diet konvensional di atas tapi masih tak kurus-kurus. Jadi, Atkins mencadangkan diet rendah karbohidrat (low-carb) kepada sesiapa yang mahu menguruskan badan secara ekspres seperti pernah aku cuba dan hasilnya dua minggu untuk 4 kilogram.

Dietnya begini. Dalam sistem penghadaman, tempoh menginap karbohidrat dalam perut adalah paling singkat berbanding protein dan lemak. Logiknya, makan karbohidrat banyak akan menyebabkan kau cepat rasa lapar. Jadi, apabila pengambilan karbohidrat dihadkan, sistem metabolisme akan ditukar secara automatik daripada menggunakan glukosa (yang dipecahkan daripada karbohidrat) kepada lemak sebagai energi.

Proses ini dipanggil ketosis yang berlaku apabila paras insulin rendah (info: dalam badan manusia, paras insulin turun apabila glukosa rendah).

.
.

Macamana?
Supaya korang senang faham diet Atkins ni. Aku akan bezakan dengan diet rendah kalori dan rendah lemak.

Dalam diet rendah kalori, objektif kau ialah kurangkan jumlah kalori harian kau. Kalau jumlah kalori harian kau 2000 kalori sehari (boleh kira di sini), kau kenalah cuba kurang jumlah tersebut, misalnya 1,500 kalori sehari saja. Caranya, sudah tentu kurangkan makanan yang ada tinggi kalori seperi nasi lemak (389 kcal), ayam goreng (232 kcal), roti canai (301 kcal), teh tarik (97 kcal).

Kalau kau kekalkan jumlah 2000 kalori sehari, bermakna berat badan kau tak berubahlah. Tapi, kalau lebih, kalori berlebihan itulah yang akan disimpan sebagai lemak. Kalau lebih lagi kalori, ia disimpan lagi dan lagi dan lama-lama badan pun membesar sebagai johan. Jadi, cara untuk mengurangkan kalori yang terlebih ialah bersukan la woii.. Tapi ada masa ke korang bersukan (macam aku)?

Kelebihan: Paling selamat, sihat dan tak ada pantang larang. Boleh makan apa saja asalkan tak lebih kalori yang mahu dikurangkan.
Kelemahan: Perlu bersukan kalau terlebih kalori. Ambil masa lama dan perlu sabar untuk kurus. Kena tahan lapar sebab jumlah kalori sudah dikurangkan daripada jumlah yang diperlukan badan.

Diet rendah lemak pula, objektif utama kau ialah mengurangkan lemak. Caranya, kena minum susu rendah lemak, kurangkan makan makanan bergoreng/minyak dan daging dengan amalkan makan banyak buah, bijirin dan sayur.

Kelebihan: Badan kaya dengan vitamin. Kurangkan risiko penyakit koronari.
Kelemahan: Cepat rasa lapar, letih dan tak bermaya. Kurang berkesan untuk turunkan badan secara drastik. Ada kajian mendakwa diet ini tak terbukti pun dapat kuruskan badan.

.
.

Apa yang hebat diet Atkins?
Banyak pakar mengkelaskan diet Atkins ni sebagai fad diet, yakni diet yang menjuruskan kepada pengambilan paten makanan tertentu dalam usaha mengurangkan berat badan secara drastik. Ada yang cakap diet Atkins ni diet orang kena kencing manis dan ada yang cakap diet ni khas untuk orang nak dapat badan ketul-ketul macam Sazali Samad. Semuanya betul dan tak ada salah pun.

Apapun, Atkins sejak menerbitkan buku pertamanya, Dr Atkin's Diet Revolution (1972), beliau membuktikan, selain diri sendiri, lebih 50,000 manusia berjaya menurunkan berat badan mereka dengan mengamalkan diet rendah karbohidrat yang diasaskannya, manakala bukunya, Dr Atkin's New Diet Revolution muncul sebagai buku terlaris pada 1992.

Kebenarannya, tiada satupun pakej kuruskan badan di Malaya yang mampu menghimpunkan testimoni seramai pesakit Atkins. Jauh sekali menulis revolusi diet yang mampu menjadi terhangat di pasaran sama ada di Malaya apatah lagi antarabangsa.

Cerita banyak pun tak guna. Aku tau korang sekarang teruja mahu tahu cara Atkins dan juga Lanzo berdiet. Mau terus cuba saja, ye dak?

Tak susah pun, dalam dua minggu ni, cuba minimumkan pengambilan karbohidrat. Kalau boleh ambil 20 gram karbohidrat saja. Kalau susah, 40 gram pun ok. Diet ni tak ada had jumlah kalori sehari. Korang boleh makan berapa banyak korang suka, asalkan tidak lebih jumlah karbohidrat yang ditetapkan.

Periksa sini untuk tahu berapa jumlah karbohidrat dalam makanan yang akan korang makan nanti. Jangan terkejut dalam nasi lemak ada 58.2 gram karbohidrat, mi goreng (40.6g), roti canai (45.5g), nasi putih (38.5g), teh tarik (19.1g), ayam goreng (0g)

Amacam, berani tak berani makan kurang 40 gram karbohidart sehari? Aiman tak kisahhh...

5 Responses to “Siri berdiet dengan steady V (akhir)”

Anonymous said...

aku on sedang dalam fasa berdiet atkins..

adik zul antara salah seorang pengamal diet atkins yg berjaya. leh tgk blog dia

http://www.taknakgemuk.com/

MushroomCute@Mariea said...

Mush sudah amalkan diet ini. Dalam masa sebulan setangah sudah hilangkan 10 kg..Alhamdulillah. Sekarang dalam proses cuti diet kerana cuti2 Malaysia tempoh hari. Alhamdulillah walay makan mcm tak hengat dunia masa bercuti, hanya naik 1 kg jer...Apa yg Mush nak nasihatkan pada mereka yg nak amalkan diet ni...sila fahami dulu konsep dan cara2nya..makan dengan betul dan jangan berlapar. Sila pantau tahap kesihatan anda dari masa ke semasa.

p/s: nak pinjam entry untuk letak kat blog boleh? Mush pemalas nak buat entry2 mcm ni walau dah lama amalkan diet ni..huhuhu

Lanzo said...

anony;
dia lagi sesuai sembang pasal diet atkins.. heh..

maria;
sebenarnya diet atkins sesuai untuk orang obes atau orang yang dah cuba banyak diet tapi tak kurus-kurus.. kalau setakat over bmi tu cukuplah low calorie kot..

Bicikut said...

saya pun dah berjaya dgn atkins

Unknown said...

sy baru nk berdiet atkins...mohon doa ya....persediaan mnunggu hari h=bahagia nnti....hahaha..moga berjaya...

Powered by Blogger.