Hikayat Diari Hikmat

Friday, September 09, 2011 · Posted in , ,

Raya kali ini aku cuti panjang. Saja aku belek buku-buku sekolah lama di sudut rak dan laci pengap. Dekat 10 tahun lebih tinggal sekolah.

Aku buka laci meja rahsia. Nampak diari, tahun 95, 96, 97.

Istimewa tiga diari hikmat ini ialah aku tulis setiap hari selama tiga tahun berturut-turut tanpa tertinggal walau sehari pun sehingga aku rasa bosan dan hentikan kegilaan tidak berbatas itu pada tahun 98 selepas dilanda virus cinta IT.

Segala-galanya ada dalam diari hikmat ni. Cerita sepanjang aku menginjak remaja dengan gaya bahasa ala Matt Romeo dalam Gila-Gila.

Cerita kerja part time, tulis surat kat makwe, buka puasa di taman bunga, tengok wayang cerita Sate arahan Z Lokman (lakonan Zamani Slam dan Nurul: siapa gelak aku lempang), jenayah kecil-kecilan, sedih kehilangan orang tersayang, masuk kadet trafik, menang pertandingan lalu lintas, keluar pekan beli kaset Michael Learns to Rock dan macam-macam cerita lagi.

Dan kalau Malaysia punah dilanda bencana dan datang manusia seperti Cristopher Columbus membuka tanah di Nusantara, tidak syak lagi diari hikmat ini diangkat setanding Hikayat Hang Tuah dan menjadi perdebatan para sarjana dan sejarawan.

Dan aku berdoa aku tak dianggap pengkhianat.

2 Responses to “Hikayat Diari Hikmat”

cek P said...

wow! kagum la..
ade 3 diari yg ditulis tiap2 hari selama 3 tahun..
konsisten laa kamu nih..bgus2..
klu truskn sikap istiqomah nih..
bole bjaya dlm ape jua bidang..hehe siyes ar.. :-)

anyway, congrats..
u have done one masterpiece..
xde sape bole beli masa lalu..
ade cerita, sejarah dan kenangan..
dpt tgk ms kite dulu2 dgn kite skang..

hmm simpan elok2 k..
ade byk rahsia tersurat dan tersirat..ehehe.. ;-p

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

he he he

Powered by Blogger.