roller coaster

Friday, May 05, 2006 · Posted in

Dulu masa aku sedih. Ada kawan aku cakap, "Kelambu, janganlah sedih. Kalau kau sedih aku pun sedih. Bagi aku kau simbol kegembiraan!"

Aku senyum saja. M. Nasir cakap hidup ini roller coaster. Ada yang cakap, hidup ini macam tayar. Kejap di bawah, kejap di atas.

Samalah dengan menulis blog. Mana boleh kita tulis yang gembiraaaaaaaa saja. Dan tak boleh juga kita tulis yang sedihhhhhhhh saja. Sebabnya hidup ini roller coaster.

Tuan Haji cakap, sedih yang paling sedih di dunia ini ialah perpisahan. Kalau berpisah mati tu tak apa lagi. Tapi kalau berpisah di tengah kehidupan. Itu yang paling sakit. Kita yang putus dengan awek pun dah frust menonggeng tergolek-golek. Inikan pula mereka yang dah berumah tangga dan beranak pinak.

Tapi kita kena percaya. Tuhan Maha Adil. Tuhan sayang hamba-Nya yang dizalimi. Bukan kira orang Islam saja tapi kepada semua umat manusia. Tapi kita selalu abaikan sayang Dia kat kita.

Nak jumpa awek kita kena berjanji. Kalau lambat dia marah kita. Dia boleh larikan diri bila kita perlukan dia. Dia boleh khianat cinta kita bila-bila masa saja. Tapi Tuhan bagi 5 waktu kita untuk mengadu merintih pada dia dalam jarak masa yang cukup panjang. Tapi kita tak mampu nak jumpa dia. Kita buat dosa banyak tapi Tuhan masih mahu mendengar keluh kesah kita. Masih mampu menerima air mata kita.

Kita selalu fikir Tuhan uji kita dalam bentuk kesusahan saja. Tapi kita tak tau. Kadang-kadang Tuhan uji kita dalam bentuk kemewahan, kebahagiaan dan kegembiraan. Apakah sudah beriman seseorang itu sedangkan dia belum pernah diuji? Begitulah firman Allah yang aku ingat.

Untuk kawan, aku nak cakap, Amerika ada Statue of Liberty, simbol keadilan. Tapi diorang tak adil pun. Diorang serang Iraq. Serang Afghanistan juga.

Samalah juga dengan aku. Walau pun aku tau aku ni Statue of Prosperity [ceh]. Aku pun manusia biasa. Ada masa sedih. Ada masa gembira. Apa pun hidup mesti terus kerana nilai nyawa yang Tuhan beri ini amat mahal!

Kawan, sesetia seseorang kekasih takkan sama dengan sejujur seseorang sahabat. Percayalah.

Hmm. Lepas ni aku gembira pula ok. Hooray!! :)

Powered by Blogger.