daftar awal, hantu, drift, pesta buku, hantu atau manusia

Tuesday, August 01, 2006 · Posted in

DAFTAR AWAL

Hari Jumaat aku dah daftar. Lepas tu aku lepak di Shah Alam. Aku lepak rumah Syem di Pangsapuri Puteri, Padang Jawa.


HANTU

Tengok hantu di Muzium. Orang ramai tengah jenguk-jenguk balang kaca besar. Kalau nasib kau baik kau boleh nampak pocong. Lompat-lompat 'zero point'. Kau bisa saja kemamaian dan meracau-racau.

Syem berbisik, "Takkan kau tak nampak? Cuba kau tengok betul-betul."

Aku hairan, "Tak ada apa pun. Tipulah."

Ujar Syem lagi, " Tuuuuuuuu. Tengok betul-betul."

Lampu pun membias. Ada pantulan mengerdip. Aku nampak muka aku. Dan muka Syem.

Hahahhahahhahhhahha. Kami bantai gelak mengalahkah jenglot, ikan duyung dan toyol.


DRIFT

Kami tengok 'drift' kat Subang sampai lebam.

Masa balik, Syem pula buat 'drift'. Kereta dia tak terbalik. Tapi aku yang tunggang terbalik dalam kereta tu. Ceh.


PESTA BUKU

Ada pesta buku kat kompleks PKNS. Syem beli Quran tafsir. Kakak yang jual tu tengok Syem sambil tersipu-sipu dan nak gelak tertahan-tahan.

Tak. Syem tak terlupa tutup zip seluar. Seluar Syem tak terkoyak pun. Cuma Syem pakai seluar pendek. Alahai..


HANTU ATAU MANUSIA?

Aku balik semula ke Universiti Kerajaan Swasta. Masa dalam bas dari Shah Alam ke KL, ada seorang perempuan Cina tua duduk belakang aku tiba-tiba meratib. Kuat. Ada bunyi ayat-ayat berbahasa Siam.

Orang-orang di depan tertoleh-toleh. Musykil. Gusar.

Aku berdoa. Otak aku terbayang-bayang perempuan Cina tua tu akan mencekik leher aku.

Tapi 15 minit lepas tu dia diam. Aku rasa lega. Baru aku tau. Yang sepatutnya kita takut bukannya hantu. Tapi manusia sendiri. Mana ada dalam berita hantu merogol, membunuh, sumbang mahram. Bak kata pakcik Astro, "Macam-macam ada!"

Powered by Blogger.