fight, fight for your right

Saturday, February 16, 2008 · Posted in , ,

FIGHT, FIGHT FOR YOUR RIGHT

Aku kalah. Sebab aku seorang saja cakap uri bayi patut ditanam macam anggota badan lain seperti tangan dan kaki [kalau terputus atau dipotong].

Tapi kata F, yang sudah punya anak seorang. Yang punya pengalaman banyakkkkk.. Kata F, uri tu bagai kembar bayi. Kau perlu hormat dan tanam dia elok-elok. Dan F ceritakan pengalamannya nyalakan lilin di atas kubur uri. Kalau tak buat penanggal boleh selongkar kubur si uri dan buat onar. Heeeiiiiiiiiuui.... Dan kalau kau nampak bayi kau tiba-tiba tergelak, itu tanda dia datang ziarahlah tu.

Sungguh-sungguh F beritahu aku. Dan sungguh-sungguh juga aku tak percaya.

D pula datang. D yang dulu pernah beritahu Tesco itu Yahudi yang punya. Kata D, setiap bayi punya Qarin, sejenis jin pengiring bagi setiap kelahiran manusia. Dialah yang jadi peneman bayi kau sepanjang dunia rahim. Kalau kau tak tanam elok-elok nanti ada efek tak best pada anak kau. Tapi, pasang lilin karut! Kalau nak minta doa, mintalah pada Tuhan. Dan semua uuoooooo... Tapi aku masih separuh-separuh.

Dan aku kalah. Sebab aku seorang saja cakap uri bayi patut ditanam macam anggota badan lain seperti tangan dan kaki [kalau terputus atau dipotong].
.
.
.
Tak puas hati punya pasal. Balik rumah aku Google dan jumpa ini:
--> Wajib Ke Tanam Uri Bayi Tu?
--> Mengurusi uri (tembuni): Elak daripada khurafat
--> Jabatan Mufti Selangor - Tanam Uri
--> Umat Islam, Virus Aqidah & Skim Cepat Kaya
--> Khurafat Tanam Uri Bersama Jersi Bola
.
.
"Azhan is a rebellious person!" ujar F senyum-senyum, gara-gara aku sanggup print-kan nota-nota tentang betapa khurafatnya amalan menanam uri bayi.

Well. Tua tidak selalunya benar. Muda tak selalunya silap. Hmm, ada apa-apa komen lagi?

Powered by Blogger.