dan cinta itu pun gugur

Wednesday, February 21, 2007 · Posted in

DAN CINTA ITU PUN GUGUR

Selalu sahaja aku bersentimental, andaikan aku bercinta nanti ceritanya akan seperti kisah fairy tale. Ada pelbagai sengsara yang datang untuk memisahkan tetapi cinta kami tegar seperti itulah. Tak bergoyah pun. Dan penghujungnya adalah cerita-cerita gembira. Happily ever after! Dan hujan pun berguguran. Ya, hujan itu adalah personafikasi dan metafora cinta kami. Sejuk, dingin dan penuh bahagia.

Ah. Konservatif.


DIA MAHA MENGETAHUI

Tapi Tuhan maha mengetahui. Dia berikan apa yang aku mahukan. Dan sampai satu ketika aku kemabukan. Sehinggalah suatu waktu Dia berikan aku kebenaran yang menyakitkan. Aku mula menempelak takdir.

Bagaikan aku lelaki paling mulia lagi teraniaya.


LALU DIBERIKAN AKU SAKIT

Ketika bahagia-bahagia itu datang. Sedikit sakit pun Dia tidak beri.

Dan aku percaya manusia tanpa sakit itu akan buatkannya mudah lupa pada Tuhannya. Macam aku..


GELETAR DI KAMAR MANDI

Pertama - aku kemalangan.
Kedua - muncul seseorang memberitahu kebenaran.

Aku longlai. Insomnia sepertiga malam. Aku termenung. Geletar di kamar mandi. Dan menghamun diri sendiri.

Bangang!


HAKIKAT YANG PERLU AKU TELAN

Aku benci kerana terlalu susah untuk membenci. Aku cukup takut kehilangan. Sepertimana aku hampir kehilangan seseorang dahulu. Dan sekarang ketakutan itu datang lagi.

Aku mudah saja menjadi lelaki pengecut yang membenci pertemuan. Sedangkan setiap pertemuan itu sudah Tuhan letakkan tarikh perpisahannya. Cuma aku yang tidak mahu menelan hakikat. Aku rapuh.


JANGAN PANDANG BELAKANG

Seketika aku seperti mahu berpatah balik semula. Merancang mahu bermain api. Cuba memupuk dendam. Tetapi perasaan itu tiba-tiba sahaja bertukar menjadi rasa kasihan. Rasa kasih. Rasa rindu. Dan aku seakan mahu memulakan semula. Tapi bagaimana.

Tapi benarlah kata orang, kalau kita jujur pada perasaan ada alamat luar biasa yang akan Tuhan berikan. Alamat yang tak disangka. Dan aku raikan rahmat Tuhan yang satu itu.

Lalu aku kambus semula niat aku. Aku harap aku betul-betul berserah. Kerana aku percaya ada sesuatu yang mahu Tuhan berikan agar aku lebih mengerti. Lebih menerima. Lebih menjadi manusia.

Ajaibnya hati aku berbisik terima kasih kepada seseorang itu.

Terima kasih.


LALU DITELANNYA PIL-PIL EGOIS

Dan dos-dos ego terpaksa aku suntik. Bukankah kerana itu terciptanya aku menjadi lelaki?

Kata seorang kawan, bagaimana kita tewas sekalipun pastikan kita keluar sebagai seorang hero. Yang penuh rasa jujur, setia, redha dan percaya. Juga kacak. Setiap lelaki adalah kacak. Kan.

Dan episod-episod lalu terasa begitu dirindukan. Begitu sekejap. Begitu berharga.

Kau jalan sajalah..

Powered by Blogger.