congkak - filem seram yang gagal

Wednesday, April 23, 2008 · Posted in

CONGKAK - FILEM SERAM YANG GAGAL

filem congkak 180408

Malam Sabtu lepas. Punyalah aku berfiil sensasi untuk menghayati sebuah filem seram tempatan. Congkak. Aku bawa sweater agar dingin panggung tidak akan merosakkan sedikit pun mood tontonan aku nanti. Kebetulan cuaca baru lepas hujan. Kabus keluar sedikit-sedikit sekitar lot parkir di Jaya Jusco Bukit Raja, Klang. Ah, begitu fiil.

Tapi lepas tengok filem ni aku tiba-tiba jadi marah. Aku dah mula berkira-kira untuk ban semua filem Ahmad Idham. Sama seperti yang aku buat pada filem Prof. Razak kita.

Sebab?

Sebab babak CGI dalam Congkak yang kelihatan sangat cacat, hodoh dan bodoh.

Nampaknya penangan CGI bodoh dalam filem Impak Maksima bukannya menyedarkan Ahmad Idham malah buatkan dia syok sendiri pula dalam Congkak.

Babak CGI pada akhir filem seperti babak Nanu terapung, hantu congkak terangkat dan power bomoh yang berjaya meretakkan tanah untuk mengebumikan hantu congkak buatkan Congkak sebuah filem seram yang sangat kartun lagi gagal.

Dan ya, satu lagi! Ini filem seram yang penuh lawak. Aku tak tau apa motif perempuan bermisai di hentian bas. Dan apa misterinya hantu congkak itu memanggil Lisa. Sudahnya pada babak Riezman yang begitu risau sebab Nanu terapung diketawakan sesungguh hati oleh penonton pada dialog yang dituturnya.

Dan macamana aku nak terima ini filem seram yang bagus kalau semua penonton bergelak ketawa dan geleng kepala bila habis cerita.

Em, dan filem ini tak seram langsung bagi aku ok. Aku rasa Finas tipu. Haha!

Powered by Blogger.