Ali yang Benci Sama itu Amerika

Wednesday, December 09, 2009 · Posted in

Ali, warga Pakistan dari Islamabad. Merantau jauh dari Asia Selatan ke Asia Tenggara semata-mata untuk kerja sekuriti di Malaysia. Aku tak tanya pula mana dia tau ada banyak kerja sekuriti dalam negara 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' ni.

Satu hari. Aku buat-buat cemas.

"Ali, Lahore kena bom. 50 lebih mati!" - aku
"Bom lagi ka? Mana mana?" - Ali
"Laaaa.. Hooooorrrre.." -aku
"Bukan bukan.. Tempat tempat.. " -Ali
"Kat pasar mana entah.. Berani mati punya bom," -aku

.
.

Ali diam, kemudian sambung sembang bahasa urdu dengan kawan sekapal dalam konti sempit. Langsung aku tak faham. Yang aku faham diorang sebut nama Presiden Asif Ali Zardari dan Amerika banyak kali. Dulu Ali ada bagitau aku yang dia tak suka Zardari sebab Presiden tu syiah dan sekutu Amerika. Sunni tak suka sama itu Amerika jahat. Banyak kali juga aku tengok dia termenung. Mungkin dia sedih mengenangkan nasib tanah air tercinta yang selalu dibom. Mungkin juga dia teringat sama itu makwe di Islamabad sana.

7 Responses to “Ali yang Benci Sama itu Amerika”

i'msosupernotcool said...

haha..
memang satu malaysia la..
x kisah la rakyat pakistan ke nepal..
sume didahulukan..

pencapaian di u tamak kan?

ms.zyedz said...

kesian Ali.

Hambali ® said...

ramai lagi yang benci amareka. Bukan ali sorang.

s a L o m a said...

ko tau berapa kali p pakistan depa dok buat joke pasal bom bom ni dalam flight,memang aku terajang keluar.aku tak kawin lg lah samdol!

zakia said...

kesian gak kat ali

Danielle_Corleone said...

Ali ada diploma akaun kalau aku tak silap. Abang dia editor akhbar di Pakistan :-)

DeeN said...

Ramai lagi yg senasib dan sepemikiran dengan Ali.

Powered by Blogger.