Krisis atau terlebih bekalan lembu?

Saturday, January 28, 2012 · Posted in , ,



Kau boleh terang macam-macam pasal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) untuk mewajarkan projek mega kau.

Tapi, sebagai rakyat marhaen, setahu aku, belum pernah lagi aku terbaca pasal krisis daging meruncing berlaku di tanah Malaya ini. Malah, terlebih-lebih pula bekalan daging kita, terutama bila tiba Raya Haji, sampai kena tegur dengan ustaz-ustaz pasal perangai bazir tak tentu hala kita.

Pak-pak menteri pun boleh tahan sibuk juga masa Raya Haji. Masing-masing kalut mau derma lembu untuk dikorbankan. Tersilap derma, jadi pula isu rasuah atau beli undi.

Masa zaman Pak Lah dulu (2007), kompeni nama Hadhari Cattle Industry Sdn Bhd (HCISB), yang ketika itu mendakwa ada pengalaman lapan tahun dalam hal ehwal perdagingan, mensasarkan mahu menampung 80 peratus keperluan daging tempatan menjelang 2010.

Mengikut perancangan, HCISB akan melantik 1,000 usahawan dan setiap seorang akan diberi 300 lembu untuk diternak secara fidlot selama enam bulan. Ertinya, setiap mereka bela 600 lembu setiap tahun.

Secara matematik, dalam setahun mereka hasilkan 600,000 lembu, 1.2 juta dalam tempoh dua tahun atau 1.8 juta pada 2010, lebih banyak daripada penduduk Pahang, di mana jumlah ini cukup untuk menampung permintaan daging segar yang memerlukan sebanyak 800,000 lembu setahun (mengikut anggaran keperluan daging ketika itu).

Sekarang, sudah dua tahun berlalu selepas 2010. HCISB entah ke mana, timbul pula NFC.

NFC cakap nak hapuskan monopoli, tapi monopoli siapa (HCISB?). Apakah menghapuskan monopoli dengan mewujudkan monopoli baru tindakan yang betul dalam usaha merancakkan ekonomi atau menampung pasaran? Kenapa tak rekrut usahawan daging kita dan biarkan pasaran bergerak bebas, biar setiap daerah atau negeri ada pusat lembu sendiri yang diuruskan orang yang memang pakar pasal lembu dan bukan pak Menteri yang tau nak pau duit saja.

Peliknya, krisis gula, ayam, tepung, susu, air dan harga rumah tak ada pula nak buat fidlot atau hapus monopoli bagai? Lembu yang tak adalah hebat sangat krisis bekalan tu pulak yang dikalutkan.

Betullah orang cakap, Melayu kalau meniaga dan mula nampak duit juta-juta, cepat kelabu mata. Ptuihhh..

2 Responses to “Krisis atau terlebih bekalan lembu?”

CAHAYA MATA said...

ermmpphhh....!!

baik2..nanti kena saman 100juta... adoiiiiii... ;-p

Lanzo said...

cahayamata;
adoiii.. mana nak cekau duit ni?

Powered by Blogger.