banjir, peperiksaan, hari lahir jarul

Saturday, November 11, 2006 · Posted in

BANJIR

Hujan makin melebat. Sungai yang memagari sekitar Universiti Kerajaan Swasta sudah melimpah. Dek kerana banyak longkang yang tersumbat banjir pun mula mengasak. Di pesisir kaki lima. Di sepanjang asrama dan fakulti.

Desas desus. Jalan Batang Berjuntai dah dipasak kayu penanda. Warna merah di sepanjang jalan. Takut kenderaan terbabas ke ladang-ladang sawit. Ada air merentang jalan.

Di kampus. Ruang rotunda fakulti juga basah. Basah sana. Basah sini. Termasuklah lecture theatre yang dikongsi dengan Fakulti Pengurusan Industri. Aku nampak ada satu lampu pentas hampir nak terkeluar sebab siling sudah basah. Kalau lampu tu jatuh menghempap kepala si pensyarah. Atau si pelajar. Hah, siapa yang susah?

Lagi satu. Dalam lecture theatre tu ada satu lampu siling bulat yang terjuntai di sudut kanan. Dah lama dah. Dari semester lepas-lepas lagi. Entah bila diorang nak baiki. Mentang-mentanglah duduk di Batang Berjuntai. Hahaha.

Masa tengok pelancaran cd promo yang Lalbi buat untuk Project Management (PM), dia cakap, fasiliti universiti bertaraf antarabangsa.

Masa makan roti canai kat kampung, Adi cakap, ha'ah antarabangsa la sangat!


PEPERIKSAAN

Pensyarah aku ada cakap, kebanyakan syarikat selalunya tak mahu menggajikan graduan yang terlalu cemerlang dan bergred tinggi kerana mereka ini selalunya tak tahu buat kerja. Selalu bergelumang dengan teori. Lemah dalam kerja-kerja praktikal. Dan agak demanding.

Selasa depan. Bermula peperiksaan akhir.

Aku rasa aku tak boleh dapat keputusan cemerlang sangat. Takut nanti banyak syarikat tak nak ambil aku kerja. Takut diorang anggap aku ni tak boleh buat kerja. Selalu bergelumang dengan teori. Lemah dalam kerja-kerja praktikal. Dan agak demanding.

Jadi, aku tak studi lagi. Sebab kalau aku studi keputusan peperiksaan aku selalunya cemerlang. Aku kena banyak rileks saja.

Hmm. Aku dah ada alasan untuk tidak mengecam diri ni pemalas!


HARI LAHIR JARUL

Selamat Hari Lahir Untuk Jarul. 11 November.

Terima kasih sebab buat open house. Mak Jarul cakap, haa.. ni lah anak instant makcik.

Alahai. Banyaknya makcik yang nak buat aku anak angkat.

Powered by Blogger.