dan semua sudah tertulis

Sunday, June 15, 2008 · Posted in

DAN SEMUA SUDAH TERTULIS

Pian mesej aku.
-Wei. Petang ni turun lepak. Malam kang aku dah tak ada dah. Aku dah nak gerak-

-Kau nak gerak ke rahmatullah ke?-

-F!!- Pian maki-maki. Biasalah. Lawak kami yang melanggar Rukun Negara ke 5 ni memang kelihatan sangat kurang sopan.

Macam Jarul pernah bagitau tentang perangai tipikal orang Malaysia. Kalau kau cakap benda-benda pasal kau dah tak ada dan esok kau tiba-tiba mati maka benda-benda itulah yang akan kau kenang dan cakap-cakap pada kawan-kawan dan saudara mara. Tapi kalau esok kau masih hidup maka hidup pun seperti biasalah. Karut. Hidup dan mati bukankah sudah tertulis. Kau tak dapat lari pun.

Tapi bukannya cerita pasal mati yang aku nak cerita. Sebenarnya esok harinya kawan aku, Pian nikah. Pian, kawan yang kami kenal di Universiti Kerajaan Swasta hujung 2001 dulu. Dari zaman belajar dengan rambut kembang, ekor belakang, main mercun tanam dalam tahi lembu sampailah sekarang sudah jadi programmer. Pejam celik pejam celik rasa masa laju semacam.
.
.
.
-Emm.. Nyum nyum.. Hahaha..-

11.40 malam. Pian hantar mesej berantai kat kami semua.

Powered by Blogger.