dan inilah cara mengatasi kenaikan petrol II

Saturday, June 07, 2008 · Posted in

DAN INILAH CARA MENGATASI KENAIKAN PETROL II

1992. Aku naik sekolah menengah. Dan abah belikan basikal.

Bukan sebab abah nak ubah gaya hidup. Bukan sebab petrol naik. Masa tu harga petrol pun baru RM1.10 seliter. Tak beban mana pun. Kami masih dapat pergi piknik. Kadang-kadang abah bagi aku ikut rombongan sekolah. Kadang-kadang kautim dengan geng turun makan angin kat Penang. Duit belanja RM2 pun masih boleh simpan dalam tabung. Buat beli komik. Beli buku rujukan. Beli kasut sport. Tengok wayang. Main game. Beli macam-macam.

Dulu budak sekolah tak demanding macam sekarang. Mana ada nak demand handphone dan top up prepaid [layan public saja]. Mana ada nak demand Yamaha LC dan Nouvo. Masa tu budak sekolah macam aku cuma demand-kan 2 benda penting saja untuk jadi kool. Satu. Ada basikal Haro Master. Dua. Tempah seluar sekolah straight cut. Bila kau ada 2 benda tu tahap hensem dan macho kau sudah naik 100 peratus.

"Nak basikal apa?" Abah tanya aku.

Sebagai anak yang baik aku jawab, " Tak kisah. Bagi la basikal apa pun. Asal boleh bawa sudahlah."

Tup-tup esok abah beli basikal. Bukan Haro Master. Tapi basikal mini. Ada bakul kat depan.

Powered by Blogger.