dia buat kami rasa macam hero

Friday, July 18, 2008 · Posted in

DIA BUAT KAMI RASA MACAM HERO

[tune loghat utara]
Sebelum rakyat Malaysia mula tergila-gilakan Liga Inggeris dan Piala Euro. Liga Semi Pro era 80-an begitu nostalgik dan dekat dengan rakyat Malaysia.

Siapa tak kenal Radhi Mat Din, Nidzam Adha, Hashim Mustapha, Ervin Boban, Alistair Edwards, Adigun, Lim Teong Kim, Azman Adnan, Malek Awab, Dollah Salleh, Zainal Abidin, Che Zambil Ahmad, Subadron Aziz dan ramai lagi.

Dari zaman ikut abah aku duduk di seat batu dan scoreboard pusing sampailah ke zaman seat plastik dan scoreboard digital. Dari zaman trek hitam sampailah ke zaman trek merah. Yang tak berubah padang saja. Masih kaler hijau.

Ya, serius aku mengaku aku die hard fan Kedah. Walaupun tak daklah sampai tahap turun stadium setiap minggu dan cat muka kaler hijau kuning. Tapi zaman semi pro dulu punyalah fanatiknya aku sampai sanggup tunggu berita jam 10 kat radio Kedah semata-mata nak tau result malam tu.

Dan aku perasan siapa-siapa pun yang beranak kat bumi jelapang padi ni patriotisme dia lain macam.

Sampai orang cakap kau ni bukan orang Kedah la kalau tak minat bola negeri hatta kau sepak bola pun tak pernah. Orang UMNO dan orang PAS yang selama ni bertengkaq sambil dok acu tangan ke langit dan bertekak sampai terkeluaq anak tekak pun boleh pakat-pakat berpeluk bila kami menang bola. Bola sepak menyatukan kami. Sungguh.

Selain Dr. Mahathir, bolasepak Kedah buat kami rasa sangat bangga. Sangat girang. Sangat hensem.

Dan beberapa hari lepas. Aku betul-betul tergamam bila dapat tau tentang pemergian Datuk Ahmad Basri, arkitek bola sepak Kedah sejak 80-an dulu. Kata orang, kalau kita jujur dan ikhlas dengan apa yang kita buat. Orang pasti akan nampak. Orang akan salute macam hero.

Salam takziah buat keluarga Allahyarham. Al-Fatihah.

Powered by Blogger.