suatu hari ketika saya berasa lapar

Friday, July 11, 2008 · Posted in

SUATU HARI KETIKA SAYA BERASA LAPAR

Nak jimat punya pasal dah banyak kali jugalah aku tak ambil lunch kat ofis. Tambah-tambah bila kewangan aku jatuh ke paras kritikal di hujung bulan. Entah tiba-tiba satu hari lepas balik dari ofis aku terasa lapar gila.

Laju saja mata aku spot ke rice cooker kat sebelah dapur gas. Emm, Jarul masak nasi! Aku gesit buka peti ais. Aku nampak paket naget entah bila tarikh luputnya dan telur ayam atas peti ais.

Tanpa memikirkan nasib ekonomi negara, aku terus tuangkan minyak dan panaskan kuali. Aku campak naget dalam 3 ketul. Lepas tu aku goreng telur kasi goreng habis punya. 15 minit siap menu aku.

Aku geruk nasi mengikut kadar kuantiti nafsu. Aku campak naget ke tepi nasi. Telur goreng aku campak kat atas nasi. Ya, jangan dilupa tuangkan kicap kipas udang dan sos cili Kimball seenak rasa. Paten tuangan kicap dan sos mestilah dalam bentuk bulatan yang seragam dan cantik. Ini penting agar ghairah makan kau meronta-ronta disamping membantu merembes kelenjar liur untuk memudahkan proses penghadaman.

Sementara aku bancuh kopi Tongkat Ali, pinggan isi makanan tu aku letak bawah kipas agar nasi suam-suam sikit. Tak adalah lidah aku terjelir-jelir macam anjing hitam nanti. Hahaha!

Ok. Sekarang nasi sudah siap sedia. Air pun siap sedia. Aku pasang Astro. Barulah fiil makan nasi sambil tengok tivi. Perghh.. Layan gila..

"Kau masak merapu apa ni lahanat!?" Entah dari gua mana Jarul tetiba muncul dan komplen pasal menu istimewa aku tu. Masa tu aku dah tak berapa nak dengar apa yang Jarul tengah bebelkan.

Ini bukan menu di atas. Ini menu untuk hari lain.

Powered by Blogger.