filem sepi:melodrama ketika panggung menjadi sepi

Thursday, July 03, 2008 · Posted in

FILEM SEPI: MELODRAMA KETIKA PANGGUNG MENJADI SEPI

Termasuk aku tak sampai 10 orang pun yang ada dalam sinema. Ke sinema pada bukan hari minggu betul-betul buat aku ber-fiil sepi tatkala menonton Sepi.

Untuk tidak mahu menjadi spoiler aku malas nak tulis reviu panjang.

Secara ringkas. Sepi sebuah muvi melodrama cinta yang menarik. Kabir Bhatia seakan meminjam magis Cinta untuk filemnya yang baru ini. Cuma kali ini skopnya lebih kecil. Lebih fokus agar mud sepi itu menjadi lebih fiil.

Orang yang sepi saja yang akan rasa jiwa filem ini. Atau pun orang yang punya minda subconscious atau fine. Mamat-mamat kental action pack dan CGI Hollywood diharap jangan cuba menonton filem ini ok.

Tapi aku terasa semacam risau juga kalau Kabir masih mahu mengguna ramuan yang sama untuk filemnya yang akan datang. Takut audien kebanyakan akan mula rasa filem-filemnya begitu konstan. Terlalu melo. Dan kesedihan yang terlalu disogok-sogok kadangkala jadi jelik dan memualkan [macam cerita Hindustan dan Yusof Haslam]. Dan aku masih menanti filem cinta yang pelakonnya tanpa air mata. Arghh..

Tabik pada seni kamera yang sangat cantik tatkala Sufi berlari melintasi masjid. Metafora penyerahan dan doa yang selalu ditinggalkan.

Memang banyak subtle line yang boleh kau lihat dan cari dalam Sepi. Dan Kabir melakukan kerja filem yang betul dalam genre yang dipilihnya. Tentang takdir dan penyerahan. Ya, tanpa unsur didaktik terus pun pengarah dari India ini seperti bermuhasabah diri. Bercerita tentang takdir. Perlunya kembali kepada Tuhan. Oii, pengarah-pengarah Melayu kita. Bila lagi mau lepaskan adegan-adegan di dalam disko dan bilik tidur!

Dan tak salah aku tabik senget untuk Sepi!

Powered by Blogger.