dalil2 aku turun berdemo-demon

Tuesday, July 08, 2008 · Posted in ,

DALIL-DALIL AKU TURUN BERDEMO-DEMON

Aku tau ramai yang sinis dengan demonstrasi ni. Apa jadah cari penyakit? Adakah berbaloi? Berani masuk trek! Ujar Shahrul Yuzy, pelumba motor negara dulu.


DALIL I

Bila difikirkan. Purata umur rakyat Malaysia cuma dalam lingkungan 75 tahun. Itupun kalau sempat. Tapi berapa banyak sejarah kau boleh cipta untuk kau kenang-kenang. Sekurang-kurangnya aku cipta sejarah untuk diri sendiri. Dan aku menjadi sebahagian dari sejarah itu.

Kalau orang-orang tua dulu boleh bercerita mereka menyaksikan Malaya merdeka. Bertarung nyawa melawan Jepun. Masuk hutan lawan komunis. Sengsara makan ubi kayu.

Sudah tentu nanti aku akan cerita yang aku pernah turun protes harga minyak yang mencengkam hidup rakyat dengan lilit kain merah di dahi.

Sebabnya mudah. Gaji aku bukannya RM45,000 sebulan masa tu.


DALIL II

Kita bukan sokong individu. Kita sokong hak kita.

Masa aku kerja khidmat pelanggan Tabung Haji dulu. Beritahu bos, walau apa pun yang customer marah-marah dan bambu kita nanti tapi kita mesti mau layan diorang dengan relaks. Kool. Prihatin. Profesional.

Sebabnya mudah. Orang takkan marah saja-saja atau tiba-tiba. Orang marah sebab tak puas hati. Sebab masalah yang sama. Sebab masalah birokrasi. Kejap suruh jumpa orang tu. Kejap orang ni. Cakap lusa masalah selesai. Tapi haram sama juga. Jadi, masalah customer marah-marah ini kita kena letak prioriti lebih. 2 hari bekerja MESTI mau selesai!

Kata bos lagi, orang gila saja yang marah tiba-tiba.

Tapi susahlah kalau kerajaan dok ingat rakyat yang marah-marah pasal harga minyak ni sebagai orang gila. Sampai kiamat pun masalah tak selesai.


DALIL III

Abah. Dia memang hidup pada zaman gerakan mahasiswa dulu. Cuma sedihnya Anwar bukan pejuang yang konsisten. Dia penuh enigma. Teka teki. Penuh dan. Dari zaman ABIM yang sanggup membakar bendera UMNO. Dan tiba-tiba terjun ke dalam UMNO. Dan dilucut jawatan gara-gara masalah sosial peribadi. Dan kemudian keluar semula jadi manusia penuh berontak.

6 tahun menjadi karma buruk untuk Anwar. Mungkin ya. Mungkin tak.

Tapi bagi abah. Hati dia sudah tawar. Mahathir lebih konsisten berjuang. Dia mungkin diktator. Tapi isu sosial peribadi dan ideologi, Mahathir lebih kental. Samalah dengan Nik Aziz. Ini baru pejuang.

Itu abah aku. Dan aku respek.

Cuma aku lupa beritahu yang aku bukan sokong individu. Tapi sokong hak aku dan orang-orang yang macam aku.


DALIL IV

Aku. Berjiwa rebel.

Powered by Blogger.