matinya seekor patriot

Wednesday, August 06, 2008 · Posted in ,

MATINYA SEEKOR PATRIOT

ini burung tekukurSatu hari abah beli burung tekukur. Kiranya nak buat pet. Nak ikut jejak langkah arwah uwan. Hobi warisan namanya.

Masa tu aku kanak-kanak girang lagi. Seronok gila dapat tengok burung. Pegang burung. Suapkan burung. Burung tu tak dapat lari sebab abah tambat dengan tali.

Malam tu sebelum nak tidur aku terfikir, nanti malam siapa nak jaga burung? Mahunya dia lari nanti.

Jadi otak jenius aku beri arahan, kurungkan burung! Aku tanggalkan tali kat kaki burung. Aku kurungkan dia dalam sangkar. Eh, bukan sangkar. Tapi perangkap tikus. Betul-betul muat dengan badan burung tu. Lepas tu aku tidur dengan nyenyak.

Esok pagi burung tu mati.

Masalahnya sebab apa abah tak marah aku? Tapi dia suruh aku pergi tanam.

Aku tanam burung tepi rumah. Longgok dua tiga ketul batu buat nesan dan bacakan Al-Fatihah. Dua minggu lepas tu aku korek balik kubur burung dan aku jumpa fosil. Aku baca Al-Fatihah lagi.
.
.
.
Sejak burung tu mati, abah dah tak bela burung dah.

Powered by Blogger.