pilihanraya pertama dan saya menang majoriti besar

Thursday, August 28, 2008 · Posted in

PILIHANRAYA PERTAMA DAN SAYA MENANG MAJORITI BESAR

Satu hari tu semua kelas off.

Bukan sebab bencana banjir. Upacara sebat buntut studen hisap rokok pun tak. Cuma, hari tu sekolah buat hari pendaftaran persatuan dan rumah sukan. Wajib daftar!

Bab daftar mendaftar ni memang aku malas. Kena berhimpit-himpit satu hal. Lepas tu kena calon bakal pengerusi, naib pengerusi, setiausaha, ajk dan macam-macam birokrasi lagi. Lepas tu kena pula undi calon mana yang kau berkenan. Lepas tu masuk pula sesi mengundi dan kira undi. Banyak sangat.

Jadi, nak cepat selesai dan cukup syarat punya pasal, aku dan kawan-kawan carilah persatuan-persatuan yang tak berapa nak popular sangat. Persatuan underdog-lah kiranya. Alasannya mudah. Ahli sikit jadi cepatlah majlis selesai.

Usaha kami menjenguk kelas ke kelas akhirnya tercapai bila kami jumpa satu persatuan yang agak kool dengan kapasiti ahli yang memenuhi kriteria kami. Persatuan Pengguna. Jumlah ahli berdaftar tak sampai 20 orang pun. Ok. Kami masuk.

"Saya cadangkan Azhan jadi pengerusi!"

Buntut tak panas, telinga aku pula yang panas dengar suara Abang Jan calonkan aku. Firaun betul!

Aku bangun dengan senyum penuh plastik dan muka separuh ungu. Untuk pengetahuan semua, aku jadi calon kedua untuk jawatan pengerusi. Lepas tu cadangan ditutup.

"Ok, siapa undi Azhan jadi pengerusi boleh angkat tangan," ujar cikgu Siti Rohani selaku penaung persatuan. Masa tu aku dah jegil mata tak ingat punya besar. Sikit lagi saja dah boleh terkeluar dari kelopak mata dan tergolek atas meja. Kalau aku ada super power, sekolah pun boleh terbakar masa tu.
.
.
Satu. Dua. Tiga. Empat. Lima. Dua puluh...
.
.
.
"Ok. Sekarang pengerusi baru persatuan kita untuk tahun ni ialah Mohd Azhan."

No campaign. No propaganda. Aku menang majoriti 100 peratus. Dalam hati tak usah ceritalah sudah berapa banyak maki hamun aku.

Tapi, aku memang dah dapat agak kemenangan aku. Biasalah masa sekolah dulu. Asal nampak hensem dan educated sikit peratusan menang kau tinggi. Well..

Nak tahu apa tugas aku selaku pengerusi kelab underdog ni?
Tugas aku seminggu sekali tampal poster kat papan notis sekolah. Poster cintakan alam. Kitar semula. Jaga kesihatan. Jimat cermat. Haha.

Sikit punya berjiwa marhaen aku. Jadi pengerusi pun buat kerja-kerja tampal poster. Tak adalah aku suruh naib pengerusi aku, abang Jan buat semua tu.
.
.
nota:
- Abang Jan, dua dari kanan

Powered by Blogger.