pernahkah bulu roma kau meremang pabila mendengar lagu patriotik?

Saturday, August 23, 2008 · Posted in ,

PERNAHKAH BULU ROMA KAU MEREMANG PABILA MENDENGAR LAGU PATRIOTIK?

Selangor lawan Kedah. Piala Malaysia. Nak kata musuh tradisi pun bukan sebab Kedah tak pernah jumpa Selangor dalam final Piala Malaysia.

Tapi dalam bola sepak Malaysia, Selangor bolehlah diibaratkan macam Manchester United. Fan Liverpool dan Arsenal pun boleh bersatu sokong mana-mana pasukan asalkan MU tak menang [macam Pakatan Rakyat pulak. Hehe..]

Antara sebab yang menyebabkan para fan negeri lain tak berapa nak gemar dengan reputasi Red Giant ni ialah highlight yang berlebihan daripada pihak media bila pasukan tu tengah 'up'. Itu satu.

Dua. Pemain-pemain Selangor selalu diangkat berlebih-lebihan juga. Yang dipilih main dalam pasukan kebangsaan pun pemain Selangor juga. Ada macam diskriminasi di situ.

Tiga. FAM dilihat mengangkat Selangor sebagai satu benchmark bagi pencapaian pasukan-pasukan dalam liga Malaysia. Ini tidak adil untuk pembangunan bola sepak negara.

Empat. Mampus aku kena kutuk fan Selangor.

Tapi itu bukan isu yang aku nak perbesarkan sangat pun. Aku bukannya 'state racist'. Kawan-kawan aku pun banyak budak Selangor. Semangat kenegerian aku tak adalah sampai ke tahap macam kawan aku yang ban semua awek dari Kelantan. Aku kalau dapat jodoh awek Selangor, alhamdulillah. Macam novel hip 'Kedah vs Selangor' tulisan Joe Lerry, fanatik punya pasal sampai laki bini bagi nama anak kembar diorang Radhi Mat Din dan Azman Adnan. Masalahnya ialah anak kembarnya tu perempuan. Ok, fine.

Apa yang menariknya edisi Piala Malaysia kali ni ialah negeri kelahiran budak-budak rumah aku, semuanya layak ke semi-final.

Aku-->Kedah.
Bahdin dan Ayie-->Johor
Jarul-->Selangor
Dato Why-->Terengganu

Natijahnya sekarang, berlakulah pertembungan antara aku dan Jarul di final. Cuma Jarul bukanlah seorang fanatik bola. Dia fanatik Diana Danielle, Rozita Che Wan, Maya Karin, Juliana Evans. Hahaha.

Apa pun. Itulah bola sepak. Bola sepak menyatukan kita. Walaupun di stadium atau di depan tivi kita fanatik bukan main. Saling kutuk mengutuk sampai merah telinga dan ada satu rasa macam nak tumbuk rusuk kawan sendiri tapi bila game tamat kita hepi. Kita boleh minum sama-sama.

Bagusnya kalau politik Malaysia pun macam tu. Kalau bergaduh biarlah masa berkempen. Habis gaduh, hah, pergi minum! Lepas tu sambunglah buat kerja untuk rakyat.

Bak kata Hasbullah Awang, dalam bola sepak [semua sukan dia kata macam ni] segalanya mungkin.

Politik pun samalah.

Tapi, ini bukan blog politik ok.


Kredit gambar: hijaukuningfan.blogspot.com

Powered by Blogger.