blog - satu eskapisme utk manusia2 ordinari

Friday, August 01, 2008 · Posted in

BLOG --> SATU ESKAPISME UNTUK MANUSIA-MANUSIA ORDINARI

Kalau tak silap aku Mat Jan [cari sendiri link kat kolum kanan] ada pernah tulis entri tentang persamaan blog dan karaoke. Aku cuma ulang sikit.

Ok. Tulis blog ni lebih kurang macam menyanyi karaoke. Dulu orang yang ada suara saja yang berpeluang pegang mikrofon, menyanyi dan dengar suara keluar ikut speaker besar. Bila wujudnya karaoke, semua orang sudah boleh menyanyi. Sedap ke tak itu sudah jatuh nombor 18.

Samalah juga blog. Dulu orang yang boleh menulis saja yang akan merasa karyanya dicetak, dibaca. Kalau orang-orang biasa ni cuma tulis dalam diari. Tapi Siti Nurhaliza kata, tulis namaku dalam diari hatimu [kalau nyanyi part ni kena pejam mata sambil genggam tangan]. Apa kes?

Memang dah lama aku nak ajak kengkawan aku join blogging ni. Tapi tak ada siapa pun yang boleh blah. Yang betul-betul passion. Tapi sejak krisis global [lagi] dan juga krisis negara yang melanda sejak kebelakangan ini, tiba-tiba sahaja aku dapat provok nafsu diorang untuk menulis. Untuk diorang rasa hip kalau menjadi seorang blogger.

Bagus atau tak penulisan blog kau, itu bukan penting sangat pun [sebab kau bukannya sasterawan].

Tapi setidak-tidaknya menulis blog buat kau soal diri sendri, "Apa entri best aku nak tulis hari ni hah."

Ya, blog sudah jadi mesin masa untuk kau. Mencatat apa sahaja yang kau rasa. Lalui. Fikir. Dan kau tak biarkan hidup kau terlepas begitu sahaja tanpa momen-momen bernilai. Blog sudah jadi satu eskapisme untuk hidup kita yang penuh keluh kesah.

Ok. Julai sudah mahu habis. Julai juga menyambut usia 4 tahun aku berblog. Julai ini juga aku rasmikan kelahiran blog kawan-kawan featuring aku.


klik banner di atas untuk menjadi hensem

Powered by Blogger.