kenangan yang berbaki [part 9] - dari pasir gudang ke alor star

Monday, August 04, 2008 · Posted in

KENANGAN YANG BERBAKI [PART 9] - DARI PASIR GUDANG KE ALOR STAR

Awal 2001 aku habis belajar kat Johor sana.

Jadi nak bikin rekod personal yang memorable punya pasal aku pelan dengan Syam mau buat rekod peribadi balik ke utara naik motor.

Ingat. Bukan dari Alor Star ke Anak Bukit. Tapi dari Pasir Gudang ke Alor Star. Motor kami kapcai saja. Bukan Hayabusa. Bukan YZR.

Sebenarnya, tak ramai yang sanggup menyahut ekspedisi maut lagi serba mencabar ni. Yang sanggup aku, Syam, kawan Syam budak engine [aku lupa nama dia. jadi aku gelarkan dia Jamal], kawan kepada kawan Syam [aku gelarkan dia Rais].

Selepas isi minyak kat Projet [masa tu kat Johor saja yang ada stesen minyak ni] dan bersarapan apa yang patut , kami cargasss!! Jam 10.30 pagi.

Sampai Batu Pahat, Rais hilang. Bukannya dia sesat tapi sebab kampung dia kat situ. Jadi tinggal kami bertiga.

Masa tu kepala memang ting tong gila. Tapi perjalanan mesti diteruskan. Nak keluar dari bumi Johor saja pun aku dah rasa macam perjalanan dari Jemapoh ke Manchestee. Lamaaaaa...

Ada sekali tu masa berhenti tepi jalan tiba-tiba aku rasa anu aku hilang. Serius tak rasa apa-apa. Jenuh aku pegang-pegang. Lompat-lompat. Pucat gila muka aku masa tu. Syam tanya,"Hang ok ka?" Sebagai seorang hero mestilah aku jawab,"Ok ok." Beberapa minit selepas buat aksi senam kucing dan lompat bintang barulah aku rasa kewujudan semula anu aku tu dan aku sengih sorang-sorang. Syam cakap aku gila.

Jam 11 malam kami sampai di RnR Sungai Buloh. Pekena nasi lemak. Teh tarik. Tidur seround lebih kurang 3 jam. Lepas tu gerak lagi.

Dua jam kemudian tiba-tiba perut aku naik mual. Peluh dingin merecik keluar ikut dahi dan belikat belakang. Aku jerit bagitau Syam, aku pening!!

Sekali lagi kami berhenti tepi jalan. Aku buka helmet [tak ada visor]. Aku buka jaket. Jalan senget-senget. Syam tanya lagi, "Hang ok ka?" Dan sebagai seorang hero mestilah aku jawab,"Ok ok." Buwarrrggggghhhhh.. Segala macam nasi lemak dan teh tarik keluar dari perut ke mulut. Rugi aku makan kat RnR tadi. Syam rilek saja tepuk-tepuk belakang aku. Tapi dalam hati siapa tau. Haha!

Peliknya, lepas muntah aku ok. Macam dapat energi baru. Mata terang. Stamina tip top. Jadi perjalanan diteruskan lagi. Lamaaaaa...

Sampai Tanjung Malim tayar motor Syam pancit. Nasib baik Syam ada bawa tiub. Sup sap sup sap siap. Kami keluar hiway cari bandar terdekat. Tukar tiub lagi sekali sebab tak konfiden. Perjalanan diteruskan lagi. Lamaaaaa...

Sampai Ipoh, Giliran Jamal sampai rumah. Selepas bersalam lebih kurang kami terus gerak lagi. Lamaaaaaaaaaaaaaaa...

Nak tau jam berapa aku sampai rumah? 4.30 petang. 30 jam! Maknanya, kalau kau gerak 10.30 pagi hari ni, kau sampai 4.30 petang esoknya.

Sampai rumah aku rasa betul-betul macam hero baru balik berperang. Gaya jalan pun dah macam Usop Sontorian. Kalau aku jadi menteri masa tu dah tentu aku kena tuduhan liwat esoknya.

Masuk saja bilik aku terus tumbang. Dua hari buntut aku kebas. Sejak hari tu aku buat akuan bersumpah, kalau ada sesiapa nak buat trip macam tu lagi kirim salam sajalah. Lebih baik bagi kat peserta Olimpik kita.

Sekian, terima kasih.

Powered by Blogger.