Pasal bendera dan subliminal

Thursday, September 06, 2012 · Posted in , , , ,


Asalnya, bendera cuma kepingan fabrik yang digunakan sebagai simbol, medium isyarat atau dekorasi. Tapi sejak manusia pandai memindahkan simbolisme bendera menjadi makna tertentu selain hanya sekadar alat koordinasi di medan perang, kewujudan sesuatu bendera itu mula membentuk bahagian-bahagian tertentu dalam sejarah peradaban manusia.

Kini, fabrik dengan jalur dan logo berwarna tersebut senang saja menjadi medium mencetuskan permusuhan sesama manusia dan negara.

Isu bendera kali ini aku melihat lebih kepada counterculture yang resam kemunculannya membentuk trend atau nilai yang cuba menyimpang daripada norma masyarakat arus perdana.

Apabila kau faham pasal isu counterculture ni pula, kau akan sedar mengenai sebab kenapa sekelompok anak muda mengibarkan 'Sang Saka Malaya' pada malam merdeka tempoh hari-walaupun ia sebenarnya adalah bendera baru yang mengambil semangat 'Bendera Rakyat' ciptaan AMCJA-PUTERA (menurut makluman Fahmi Reza).

Aku tak nampak ia sebagai satu pengkhianatan, sebaliknya lebih kepada luahan etos, aspirasi dan impian sekelompok manusia mengenai masyarakat mereka hari ini. Ia mungkin juga protes atas kegagalan majoriti penduduk Malaya dulu yang memilih membentuk sebuah masyarakat integrasi dan bukan sebuah negara bangsa tanpa ras.

Walaupun 'Sang Saka Malaya' (atau sebenarnya Bendera Rakyat) kini tinggal menjadi sebahagian sejarah lampau tanah air, mengingati dan meraikannya bukanlah satu dosa. Ia samalah seperti memakai t-shirt matahari bersinar ketika Jepun menjadi kuasa imperialis dunia dulu, sedangkan bangsa itulah yang pernah menyembelih nenek moyang mereka. Tapi kenapa kini menjadi budaya hip anak muda? Kerana 'Asia untuk Asia' atau semangat 'Kamikaze' atau simbolik kuasa Barat dimalukan orang Asia? Trend counterculture itu tidak muncul tiba-tiba melainkan akibat pengaruh sosial masyarakat itu sendiri.

Dalam filem Gila-Gila Remaja (1986), si Roy dan rakan-rakanya tidak lekang dengan t-shirt Jepun, Great Britain dan USA. Aku tak tahu sama ada arwah pengarah, Hussein Abu Hassan mahu menyindir sikap anak mudah yang sentiasa dijajah, ataupun arwah mahu menghantar mesej subliminal tentang perihal hipokrit orang dewasa yang melihat anak muda sebagai sekelompok manusia yang senang terjajah menerusi imej harfiah mereka (t-shirt, jeans, rambut gondrong, kibar 'Sang Saka Malaya'?). Walhal orang dewasa itu sendiri yang terjajah dan ini dapat dilihat melalui perihal bapa Suzi (lakonan Hussein sendiri) yang begitu mudah diapi-apikan antagonis Farouk.

Kebetulan pula 'Dasar Pandang ke Timur' diumumkan Mahathir pada 1982 selepas pemimpin sebelumnya cenderung memandang ke Barat. Sama ada ia kepentingan politik ataupun tidak, kita sebenarnya tidak pernah berhenti melihat dan mengambil semangat daripada sejarah lampau kita, meski pahit.

'Sang Saka Malaya' adalah mesej subliminal anak muda kepada sang politikus mengenai negara mereka yang sakit dan 'plastik' serba serbi. Lain daripada itu, ia cuma cubaan mencetuskan trend counterculture yang belum tentu disambut anak muda teramai. Sekurang-kurangnya mereka berani mencuba.

Dan aku teringatkan P Ramlee dan M Zain.

"Labi, ini kepala bapak kau, ini pulak kepala bapak aku. Kalau kau anak jantan, kau pijaklah kepala bapak aku," kata Labu (M Zain) kepada Labi (P Ramlee).

Dan kepala bapak masing-masing dalam filem itu cuma dimaknakan dalam gumpalan kertas yang asalnya memang tak ada makna apa-apa pun. Tetapi memanaskan hati pelakunya dan mereka yang patriotik tiba-tiba, tetapi entah ke mana.

Powered by Blogger.